#1 , 16 dec 2009 09:51
een beetje een onwaarschijnlijk verhaal:
ik heb 3 jaar geleden een oldtimer gekocht. De keuring van dergelijke voertuigen is ten laste van de koper, dus ik ben toen met de wagen na de aankoop naar de keuring gereden. De auto was op dat moment nog verzekerd door de verkoper, en ik reed ook met zijn nummerplaten. De keuring was geen enkel probleem, dus ik geef de platen terug aan de verkoper, en verzeker de auto op mijn naam. Ik rij een kleine 3 jaar vrolijk rond naar een oldtimerevenement links en rechts, en recent heb ik de wagen te koop gezet.
Na enkele weken een koper gevonden. We hebben keurige afspraken gemaakt. Ik sta ook hier toe (zoals de vroegere verkoper aan mij had gedaan) dat de koper met mijn platen en onder mijn verzekering naar de keuring rijdt. We hebben een papieren document waarop de gegevens staan, in 2voud ondertekend en gedateerd, uiteraard met vermelding van "in de staat waarin hij zicht bevindt", wat bij een oldtimer logisch lijkt. De koper is de wagen komen halen, heeft de aankoopsom minutieus betaald en rijdt er mee naar huis. De platen zouden "kort nadien" worden teruggestuurd.
Nu, wat gebeurt er, de koper gaat naar de keuring, en daar wordt de wagen afgekeurd, omwille van een "incorrect chassisnummer". Blijkbaar heeft een vroegere eigenaar in het chassis van deze auto een nummer gelast met bijhorende papieren, wat er op wijst dat er met leeftijd van de auto geknoeid is. De auto kan door de nieuwe eigenaar dus niet in verkeer gesteld worden. Die mensen zijn dus stevig gedupeerd.
Nu wil de koper de koop annuleren. Ben ik daartoe verplicht ? Ik ben lijkt me volledig ter goeder trouw. Ik heb nooit geweten dat er met het chassisnummer iets mis was, en per slot van rekening heeft de autokeuring de wagen goedgekeurd toen ik hem in verkeer bracht op mijn naam ?
dank u,
Pieter