oldtimer verkocht, keuring (koper) mislukt, wil annulatie

kwibus
Topic Starter

oldtimer verkocht, keuring (koper) mislukt, wil annulatie

#1 , 16 dec 2009 09:51

een beetje een onwaarschijnlijk verhaal:
ik heb 3 jaar geleden een oldtimer gekocht. De keuring van dergelijke voertuigen is ten laste van de koper, dus ik ben toen met de wagen na de aankoop naar de keuring gereden. De auto was op dat moment nog verzekerd door de verkoper, en ik reed ook met zijn nummerplaten. De keuring was geen enkel probleem, dus ik geef de platen terug aan de verkoper, en verzeker de auto op mijn naam. Ik rij een kleine 3 jaar vrolijk rond naar een oldtimerevenement links en rechts, en recent heb ik de wagen te koop gezet.
Na enkele weken een koper gevonden. We hebben keurige afspraken gemaakt. Ik sta ook hier toe (zoals de vroegere verkoper aan mij had gedaan) dat de koper met mijn platen en onder mijn verzekering naar de keuring rijdt. We hebben een papieren document waarop de gegevens staan, in 2voud ondertekend en gedateerd, uiteraard met vermelding van "in de staat waarin hij zicht bevindt", wat bij een oldtimer logisch lijkt. De koper is de wagen komen halen, heeft de aankoopsom minutieus betaald en rijdt er mee naar huis. De platen zouden "kort nadien" worden teruggestuurd.

Nu, wat gebeurt er, de koper gaat naar de keuring, en daar wordt de wagen afgekeurd, omwille van een "incorrect chassisnummer". Blijkbaar heeft een vroegere eigenaar in het chassis van deze auto een nummer gelast met bijhorende papieren, wat er op wijst dat er met leeftijd van de auto geknoeid is. De auto kan door de nieuwe eigenaar dus niet in verkeer gesteld worden. Die mensen zijn dus stevig gedupeerd.

Nu wil de koper de koop annuleren. Ben ik daartoe verplicht ? Ik ben lijkt me volledig ter goeder trouw. Ik heb nooit geweten dat er met het chassisnummer iets mis was, en per slot van rekening heeft de autokeuring de wagen goedgekeurd toen ik hem in verkeer bracht op mijn naam ?

dank u,
Pieter

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 16 dec 2009 17:17

Dag Pieter

Ik ben geen jurist, maar ik vrees eerlijk gezegd toch een beetje voor jouw zaak. Mij zou het logisch lijken dat koper in dit geval inderdaad het recht heeft de koop te annuleren en dat jij dan op jouw beurt degene die de wagen op die manier aan jou verkocht, op het matje zou roepen. Dit lijkt me immers een gebrek dat niet meer te vergelijken valt met een kapotte ruitenwisser hier of daar. Maar ik kan volledig mis zitten he!

Succes in ieder geval, geen makkelijke, deze!

kwibus
Topic Starter

#3 , 16 dec 2009 17:25

ok bedankt. Als iemand mij overtuigt dat dit juridisch ook zo is, dan betaal ik uiteraard gewoon die mensen terug. (die vraag blijft dus nog eventjes open).

En dan komt er een tweede vraag bij: wat doe ik dan met die auto ? Naar de schroot sturen :? of rij ik gewoon verder met mijn oldtimer mét mijn oud keuringsbewijs :shock: ?

dank u,
Pieter

Reclame

Vandebos

#4 , 16 dec 2009 17:31

Vergis ik me nu of mag je die oldtimer niet op andere keuringspunten aanbieden?

kwibus
Topic Starter

#5 , 16 dec 2009 17:56

de auto is op mijn naam gekeurd in turnhout begin 2007 als oldtimer: alles OK, geen enkel probleem.
Nu is de koper met de auto die nog steeds op mijn naam is ingeschreven bij DIV (met mijn nummerplaat, mijn verzekering en keuringsbewijs) naar de keuring gegaan in de regio van Gent. Daar is de auto afgekeurd, en dus is vermoedelijk ook mijn oorspronkelijk keuringbewijs ingetrokken (het tegendeel zou me verbazen). De koper heeft mij laten weten "dat de auto niet meer in verkeer zal kunnen gesteld worden", en dat hij op dit moment is aangeslagen door de gerechtelijke politie. Nochtans staat de auto voor de deur van de koper in de straat geparkeerd, en heb ik geen enkele referentie van proces verbaal of wat dan ook.

Stel nu dat ik die mensen gewoon de koopsom terugbetaal, wat doe ik dan met die auto ?

Rebel-with-a-cause

#6 , 16 dec 2009 18:38

De koper heeft mij laten weten "dat de auto niet meer in verkeer zal kunnen gesteld worden", en dat hij op dit moment is aangeslagen door de gerechtelijke politie. Nochtans staat de auto voor de deur van de koper in de straat geparkeerd, en heb ik geen enkele referentie van proces verbaal of wat dan ook.
Dat klinkt wel heel vreemd ! Waarom zou de gerechtelijke politie die auto aangeslagen hebben?
Ben je wel zeker van deze feiten?
Als het voertuig afgekeurd wordt, krijg je toch een bepaalde tijd (14 dagen) om het voertuig alsnog in orde te stellen?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#7 , 16 dec 2009 19:15

1 - gerechtelijke politie is afgeschaft in 2001
in beslag wil zeggen dat de politie - lakale of federeal een PV heeft opgesteld
IN het vioertuig moet een beslagstaat liggen van blauwe kleur - beslag ter plaatse. Dat zou mij verwonderen gezien de fraude met chassisnummer zulke voertuigen naar een depot worden gebracht zodat de Techinsche politie ( labo) een doorgedreven onderzoek kan doen.
Aan betrokkene dat PV nr vragen - aan de struktuur kan je zien van wie het komt - doe daarvoor navraag bij de politie aldaar PV zal iets zijn als GT code arrondissement punt codecijferzwaartewijzertype misdrijf vb37- 2letters of cijfers geven de dienst aan punt nummer/jaar
Waar zijn de nummerplaten hangen die er nog op?
Wat zegt uw verzekering - als de wagen op de openbare weg staat MOET deze verzekerd zijn door eigenaar ( of iemand anders)
Bent u gedurende al die jaren niet naar de keuring geweest?
Is dat al lang geleden ---waaom is de politie u als eigenaar nog niet komen horen dan??

kwibus
Topic Starter

#8 , 16 dec 2009 19:56

hallo, eventjes nog eens op een rijtje wat ik nu weet:
1/ ik ben in al die jaren niet naar de keuring geweest, want dat moet niet voor een oldtimer. (met O-plaat). Dus als ik de auto nooit had verkocht, kon ik daar nog jààren vrolijk mee rondrijden.
2/ de auto staat nu bij de koper voor de deur (heeft de koper me mondeling laten weten)
3/ ik heb nog niks gekregen van PV nummer. Ik zal dit navragen (dank voor de info), dan weet ik ineens ook of 2/ echt waar is.
4/ ik vermoed dat die periode van 14 dagen herkansingstijd nu niet geldt, omdat men ervan uitgaat dat de auto niet herstelbaar is. Het chassisnummer is blijkbaar van een andere auto...
5/ de verkoop van de auto dateert van 28 november. Maandag 30 november heb ik telefoon gekregen dat de auto was afgekeurd en aangeslagen. Ik heb intussen nog niks gehoord van politiediensten. Ik heb geen enkele verklaring moeten afleggen. Nu, ik denk dat ik eigenlijk in juridische zin op het moment van de vaststelling van de feiten niet de eigenaar van de auto was.
6/ mijn nummerplaten hangen nog steeds op de auto, en hij is nog door mij verzekerd. Ik heb dus uiteraard de koper gevraagd om de nummerplaten terug te sturen, maar deze weigert. Hij wil graag heel de auto terugsturen.
7/ mijn verzekeraar is nog even aan het bekijken of ik de verzekering in deze situatie kan opzeggen of niet. Hij is ook niet 100% zeker om zo meteen het antwoord uit zijn mouw te schudden.

roharro
Juridisch actief: Ja

#9 , 16 dec 2009 20:44

3 jaar geleden passeerde de oldtimer de controle. Nu niet omdat chassisnummer, enz. niet zou kloppen. Dus ofwel vergiste autokeuring 1 zich, ofwel autokeuring 2. Waarom gaat u er zomaar van uit dat autokeuring 2 zich niet vergist en autokeuring 1 wel?
Iedere wijze uil is ooit een uilskuiken geweest.

kwibus
Topic Starter

#10 , 16 dec 2009 22:06

[quote="roharro"]3 jaar geleden passeerde de oldtimer de controle. Nu niet omdat chassisnummer, enz. niet zou kloppen. Dus ofwel vergiste autokeuring 1 zich, ofwel autokeuring 2. Waarom gaat u er zomaar van uit dat autokeuring 2 zich niet vergist en autokeuring 1 wel?[/quote]

Dat is me verbaal nogal duidelijk gemaakt door de koper (en zijn mondige verzekeringsagent). Ze beweren dat de controles op chassisnummer-fraude bewust scherper is geworden de laatste tijd. Nu, opnieuw, ik heb (nog) niks op papier; enkel mondelinge beweringen.

j.demoor

#11 , 17 dec 2009 10:58

“Art.1643.Hij(=de verkoper) moet instaan voor de verborgen gebreken*, zelfs wanneer hij die niet gekend heeft, TENZIJ hij in dat geval bedongen heeft dat hij tot geen vrijwaring zal zijn gehouden.”(B.W.=Burgerlijk Wetboek).

* ‘Een gebrek geldt als verborgen,wanneer de meest nauwlettende koper het niet dadelijk bij levering kan merken‘(Cass. 6 april 1916,Pas. 1917,I,77).

Onderzoek vooraf in uw verkoopakte of ze een beding van niet-vrijwaring bevat inzake door de verkoper NIET GEKENDE verborgen gebreken.

“Art.1644.In het geval van de artikelen 1641 en 1643, heeft de koper de keus om ofwel de zaak terug te geven en zich de prijs te doen terugbetalen, ofwel de zaak te behouden en zich een gedeelte van de prijs te doen terugbetalen, welk gedeelte door deskundigen zal worden bepaald.”(B.W.).
Ga naar Belgische wetgeving in JUSTEL-databanken van Belgisch Staatsblad. Klik voor WetBOEKEN achter ’Juridische aard’. Op afkondigingsdatum vindt u de overige akten. Inzake FEDERALE fiscale wetgeving zie http://www.fisconetplus.be/

kwibus
Topic Starter

#12 , 17 dec 2009 13:21

mmm; dat ziet er behoorlijk rechtlijnig uit.
Ik zal die mensen terugbetalen en de auto weer gaan oppikken, maar kan dit als de auto "in beslag is genomen" ?(zie discussie hierboven - ik heb nog altijd geen referentie van PV gekregen).

1/ Heeft iemand enige suggestie wat ik nadien nog met die auto kan/mag doen ?

2/ Dan, heeft het zin dat ik de autokeuring of de vroegere eigenaar met deze zaak confronteer ? Ik wil geen nodeloze conflicten of langdurige procedures starten (het gaat ook niet om bijzonder veel geld), maar is er iets eenvoudigs op te starten door mij na al die tijd ?

dank u,
Pieter

Franciscus

#13 , 17 dec 2009 19:24

Toch eerst nagaan - het wegmaken van met beslag gelegde voorwerpen is strafbaar en nog geen klein beetje.
Dus eerst info.
Het rare is dat men bij uw keuring dat niet heeft gezien.
Of men heeft nu verkeerd gezien

kwibus
Topic Starter

#14 , 17 dec 2009 19:32

inderdaad, één van de 2 keuringsdiensten moet in de fout gegaan zijn..
Ik ga uiteraard eerst navragen of de auto echt in beslag genomen is, en wat dan concreet de gevolgen zijn voor het weer naar huis halen.

Belangrijkste punt van deze thread is dat ik de koper terugbetaal en de verkoop ontbind.

dank u allemaal.

Pieter

Franciscus

#15 , 17 dec 2009 19:38

ALS dat zo is wat hij zegt te zijn gebeurd - voorlopig is dat een 'bewering' zonder einig bewijs.

Terug naar “Andere”