Herstelwerken in mede-eigendom

BeVe
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

Herstelwerken in mede-eigendom

#1 , 30 mei 2022 15:14

Volgende situatie doet zich voor in één van de blokken van onze mede-eigendom, 8 appartementen.
Parlofonie in 1 appartement is stuk. Het betreft het toestel in het appartement zelf.
Herstel is niet meer mogelijk omdat er geen wisselstukken meer zijn.
Dus nieuw toestel voor dat appartement. Blijkt een dat een nieuw toestel niet meer compatibel is met het huidige bedieningscircuit (het geheel is net geen 15 jaar oud)

Voorstel van de syndicus : vervangen van het bedieningscircuit in heel het blok, kosten gedragen door de 8 eigenaren volgens quotiteiten.
Plus in elk appartement een nieuwe parlofoon want de huidige toestellen zullen dan niet meer compatibel met het nieuwe circuit. Kosten hiervan gedragen door elke eigenaar al naargelang het toestel dat hij kiest.

Is dit een redelijke eis : 7 van de 8 mede-eigenaren met een aanzienlijke kost belasten, die afhankelijk van de quotiteiten kan oplopen tot een kleine duizend euro, voor een systeem dat bij hen momenteel nog perfect werkt.

Syndicus wil dat ieder zijn bijdrage nu stort op de rekening VME, aangezien een dergelijke kost niet in de begroting is opgenomen en er geen financiële ruimte is omdat de begroting strak is.
Herstelwerken kunnen pas uitgevoerd worden wanneer het hele bedrag op de rekening staat. Wat als 1 of meerdere mede-eigenaren niet willen meebetalen.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
lukasi
Berichten: 1300

#2 , 30 mei 2022 16:05

1 parlefonie heeft al de geest gegeven na 15 jaar.
Denken dat het nog eens 15 jaar gaat duren voor de 2de het begeeft is misschien te optimistisch?

mava105
Berichten: 22578
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#3 , 30 mei 2022 16:37

Wat was de reden waardoor het stuk ging? In eren blok waarvan ik vroeger mede-eigenaar was, hetzelfde meegemaakt. Daar had de hond van de huurder echter de parlofoon stukgebeten. Die huurder heeft de hele herstelling mogen betalen; ook in de andere appartementen. De toestellen zelf werden wel aangerekend aan de betrokken mede-eigenaars (die zelf de keuze hadden tussen een ZW scherm of kleurenscherm), maar de werkuren en installatie was voor rekening van de huurder met hond. De bekabeling kon gelukkig in gebruik blijven.

Reclame

BeVe
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#4 , 30 mei 2022 17:04

Wat was de reden waardoor het stuk ging? In eren blok waarvan ik vroeger mede-eigenaar was, hetzelfde meegemaakt. Daar had de hond van de huurder echter de parlofoon stukgebeten. Die huurder heeft de hele herstelling mogen betalen; ook in de andere appartementen. De toestellen zelf werden wel aangerekend aan de betrokken mede-eigenaars (die zelf de keuze hadden tussen een ZW scherm of kleurenscherm), maar de werkuren en installatie was voor rekening van de huurder met hond. De bekabeling kon gelukkig in gebruik blijven.
Daar wordt jammer genoeg niet over gecommuniceerd door de syndicus en al zeker niet door de huurder of eigenaar, ook niet na verder doorvragen. Het enige antwoord dat men krijgt : het toestel is stuk en kan niet meer hersteld worden, met alle gevolgen van dien... (En ja het is hier ook een huurder, waar soms een hond op bezoek komt)
Niet zo lang geleden was hier een probleempje met een parlefoon in een ander appartement, dat dan weer wel zonder problemen kon verholpen worden thv het toestel zelf, zonder dat heel de boel moest vervangen worden.

LYNX XX
Berichten: 2696
Juridisch actief: Nee

#5 , 30 mei 2022 17:21

Uit uw topic besluit ik dat de syndicus het bij het rechte eind heeft.
Dat is het nadeel van een VME/appartementenblok.

Ook verwijs ik even naar de reactie # 3 van Mava. Indien bv de hond de parlofoon heeft stuk gebeten, of de parlofoon door andere redenen als slijtage is stuk geraakt ( laten vallen, afgerukt ? ) : zou ik de verzekering van de betrokkene inschakelen om te trachten de totale schade te recupereren, gezien een fout van de bewoner/eigenaar hier aan de basis ligt.
Schade aan derden.

CityBird
Berichten: 878

#6 , 30 mei 2022 17:50

Het argument dat wisselstukken niet meer te verkrijgen zijn wordt meestal wel snel bovengehaald. Kan uiteraard altijd maar een installateur doet liever meestal geen moeite om deze op te zoeken op het internet, brengt immers weinig op. 15 jaar is zeker niet oud voor dergelijke producten.

Hetzelfde aan de hand gehad met de garagepoortopener van het gebouw, 30 jaar oud, niet te herstellen volgens installateur, nieuw systeem verschillende duizenden €. Samen met een paar uurtjes gegoogled en het internet en reserveonderdeel gevonden in het buitenland, zoveel als je maar wil aan 50€.

Een technisch aangelegd persoon in het gebouw doet hier wonderen, al was het maar ter bevestiging.

bosprocureur
Berichten: 6989

#7 , 30 mei 2022 17:55

Zolang die technisch aangelegde persoon in het gebouw zijn uren om op internet te zoeken (ook tevergeefs !) , en om die stukken geleverd te krijgen, niet aanrekent is iedereen akkoord zeker ?

Die fabrikanten houden van langs om minder stock aan, en de modellen evolueren bliksemsnel, dus die wisselstukken vinden is niet zo vanzelfsprekend als u laat uitschijnen

eylis
Berichten: 8936

#8 , 30 mei 2022 18:12

Neem zelf het initiatief omhet stuk op te zoeken via intezrnet. Met een serienummer en een merk kom je al heel ver. Heb het nog onlangs van nabij meegemaakt dat een industriële chauffageketel toch niet helemaal vervangen diende te worden (en dat was peperduur) omdat het nodige stuk nog in Polen verkrijgbaar was. Die zoektocht werd gewoon door een medewerker gedaan met de beschikbare info. Toch maarzekf proberen op te zoeken?

BeVe
Topic Starter
Berichten: 47
Juridisch actief: Nee

#9 , 30 mei 2022 18:35

Neem zelf het initiatief omhet stuk op te zoeken via intezrnet. Met een serienummer en een merk kom je al heel ver. Heb het nog onlangs van nabij meegemaakt dat een industriële chauffageketel toch niet helemaal vervangen diende te worden (en dat was peperduur) omdat het nodige stuk nog in Polen verkrijgbaar was. Die zoektocht werd gewoon door een medewerker gedaan met de beschikbare info. Toch maarzekf proberen op te zoeken?
Bedankt @eylis en de anderen.
De suggestie om zelf eens op internet te gaan zoeken, neem ik mee. Daar wil ik gerust wat tijd insteken (onbetaald)

Terug naar “Mede-eigendom & Nabuurschap”