Als buur wil, kan hij de warmtepomp wel omkasten. Gewoon zorgen dat er nog aanvoer en afvoer van lucht kan zijn.
Het aantal db zal al drastisch verlagen.
Als hij niet wil, vrees ik dat je niet veel kan doen.
40db is niet zoveel
Probleem is dat hij deze zo geplaatst heeft dat er geen omkasting mogelijk is, hiervoor heb je meer ruimte nodig.
Ik heb ondertussen de gemeente gecontacteerd, ik hoop nu dat ik via deze weg wat kan doen. Ze hebben me alvast dit doorgestuurd:
§1 Technische installaties zoals luchtkoelingen, koelinstallaties, pompen, ventilatiesystemen en dergelijke dienen steeds volgens de regels van de kunst en volgens de instructies van de fabrikant te worden geplaatst. Het is verboden deze installaties te installeren op een dergelijke wijze dat de overlast van deze installaties, zoals geluid, lucht, geur, stof en visuele hinder voornamelijk worden afgewenteld op percelen van derden teneinde het eigen perceel zoveel als mogelijk te ontzien.
§2 Op toestellen of systemen met regelmatige werking zoals elektrische motoren, pompen, warmtepompen, airco’s, condensors, dampkappen, ventilatoren, droogkasten, enz., die wegens hun gering vermogen niet ingedeeld zijn in het VLAREM en geen deel uitmaken van een in het VLAREM ingedeelde inrichting, zijn de richtwaarden voor geluid van het VLAREM van toepassing verminderd met 5 dB(A), als de waarden die niet mogen overschreden worden.
Als ik het goed voor heb is de limiet in het VLAREM 45dba, verminderd met 5dba is dit dus 40dba waar deze pomp wel degelijk over gaat (47dba meet ik op de meeste momenten, 40dba is wanneer ze pas aanslaat heb ik de indruk)