Mijn vriendin en ik zijn op zoek naar een huis, maar bij het vooraf informatie inwinnen bij de banken krijgen we altijd de uitleg dat we eigen inbreng moeten hebben voor onder andere de notariskosten te betalen. Nochtans hebben we beide gezamenlijk een nettoloon van 4000 euro + maaltijdcheques en zoeken we een huis rond de 200.000 a 250.000 euro, wat we normaalgezien dus gemakkelijk zouden kunnen afbetalen. Ook beide meerdere jaren vast contract.
Nu hebben we van een paar kedietinstellingen (geen traditionele banken) het voorstel gekregen dat dit toch mogelijk zou zijn om een 100% hypotheeklening te verkrijgen (dus voor de volledige aankoopprijs van de woning) + de notariskosten maar wel aan de hand van een pandsteller. (Iemand van de familie die voor enkele jaren pandsteller is, en vanaf het huis voor 10% is afbetaald, dus bv na 5 jaar ongeveer, deze er terug kan afgehaald worden).
Een voorstel die we bij geen één traditionele bank krijgen.
Nu vroeg ik me af, aangezien het voor ons langs de ene kant wel een zéér intressant voorstel is, omdat we dan wél de kans hebben een eigen woning te kunnen kopen, of er hier toch geen addertjes onder het gras zitten en of er eventuele grote nadelen aan verbonden zijn aan zo'n voorstel met pandsteller? en waarom dat dit enkel bij bepaalde kedietinstellingen kan en niet bij de "gewone" banken.
Met vriendelijke groeten,
Kevin