Auto inschrijving DIV

BenisaOba
Topic Starter
Juridisch actief: Nee

Auto inschrijving DIV

#1 , 01 apr 2022 04:16

Beste leden,

Ik zit met een aantal vragen aangezien dit voor mij de allereerste keer is dat ik een auto gekocht heb in België (komende van NL en nu wonende in BE)

Na een tijd gezocht te hebben langs verschillende garages heb ik een auto gevonden waarvan ik eindelijk tevreden was. Niet verder naar de documenten te hebben gekeken (nog nooit een auto in bezit gehad en al helemaal niet in BE) dacht ik dat ik mijn roos formulier kon meenemen naar de verzekering en ik mijn platen binnen enkele dagen binnen zou hebben, althans zo werd mij verteld door de garage.

Na bezoek bij de verzekering bleek dat op het roze formulier 'attest van verlies' en 'inschrijving online via DIV niet mogelijk' op stond. Mijn verzekering adviseerde mij om het 'attest van verlies' en 'gelijkvormigheidsattest' op te halen bij de garage om zo de aanvraag door te sturen naar het DIV. Ik was dus in de eerste instantie niet op de hoogte gebracht door de garage zelf dat de inschrijvingsbewijs kwijtgespeeld was maar dit zou geen big deal moeten zijn.

Zo gezegd zo gedaan heb ik netjes alle documenten beschikbaar gemaakt en ben ook netjes naar de verzekering geweest. Die gaven mij de optie om ook zelf naar een DIV station te rijden omdat dit sneller zou gaan i.p.v dat hun alles naar DIV Brussel zouden sturen. Dus dat leek mij het meest logische. Mevrouw keek de documenten na bij het DIV loket en zei dat het goed uit zag en ten laaste (31-03-22 ingelverd en om 04 of 05-04-22 de platen binnen zou hebben)

Nu begon ik hier helaas toch over te malen want ik weet niet of dit de juiste manier van handelen is. Mijn vragen luiden als volgt:

1. Is dit de juiste manier van handelen? DIV heeft momenteel een roos formulier waarop MIJN gegevens (de nieuwe eigenaar) staan en daarop een sticker van de verzekering. Ik hoop dat ze toch begrijpen dat de auto op mijn naam komt?
2. Het attest van verlies is uiteraard uitgereikd op de naam van de vorige eigenaar. Ik ben bang dat ze dalijk de personen door elkaar halen en alsnog de auto op de naam van de persoon op het ATTEST VAN VERLIES inschrijven, dit ben ik uiteraard niet, op dit attest staat de vorige eigenaar. Of is dit juist echt niet mogelijk?
3. Krijg ik op deze manier gewoon netjes mijn kentekenbewijs met daarop mijn gegevens? Of gaat de DIV zorgen voor miserie op deze manier?
4. Garagist verteld dood leuk wel 1 gedeelte nog te hebben van het oud kentekenbewijs, echter nadat ik alles al naar het DIV opgestuurd heb. Volgens de politie word een kentekenbewijs ongeldig zodra er maar 1 deel kwijt speelt en hierover aangifte word gedaan. Dus dan is het
totale oude kentekenbewijs NIETIG.
5. Ik lees op veel forums dat mensen een 'duplicaat' opvragen van het verloren kentekenbewijs (in mijn geval dus de vorige eigenaar die deze kwijtgespeeld is) had dit in mijn geval ook moeten gebeuren? Of is dit atrest van verlies genoeg voor de DIV. Dit document hebben hun nu echter in bezit.

Ik weet dat dit heeeeeel veel informatie is maar ik hoop dat er toch iemand hier in de groep zit met een gelijk probleem.

PS. Aub geen reacties over een koop van een voertuig zonder documenten. Ik ben zelf ook niet wetend geweest en heb gewoon geluisterd naar het advies van de Garagist en Verzekering die mij beiden verzekerde dat met een roos formulier met daarop mijn gegevens en een attest van verlies + gelijkvormigheidsattest de auto tiptop in orde insgeschreven kon worden.

Degene die mij tips kn geven om mij gerust te stellen bedank ik heeeeeeel erg!

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
loeki

#2 , 01 apr 2022 06:07

Geen paniek
Op het "roze inschrijvingsformulier" (aanvraag nummerplaat) staan Uw gegevens, dus komt de plaat op Uw naam en wordt op Uw adres afgeleverd.
Bewijs van verlies staat altijd op naam van de laatste eigenaar die het verlies ook heeft moeten aangeven om dat document te kunnen bekomen en om het voertuig te kunnen verkopen.
Indien er iets niet in orde was dan had U Uw documenten gelijk mee terug gekregen van de DIV beambte.

Dus NO WORRY and BE HAPPY (wwarschijnlijk maandag of dinsdag)

Yabba

#3 , 01 apr 2022 13:42

Inderdaad, beetje nalatig van de garage, maar als er geen andere dingen mis zijn, is de nieuwe nummerplaat maandag of dinsdag bij u.
Als je het referentienummer (bij vak x14 op het rose formulier) weet, kan je via: mijn voertuig, mijn plaat ( https://www.mobilit.fgov.be/WebdivPub/w ... D=16811530 ) volgen of je dossier al verwerkt is.

Reclame

BenisaOba
Topic Starter

#4 , 01 apr 2022 13:45

Beste Loeki,

Hartelijk bedankt voor uw antwoord. Echter heb ik nooit een inschrijvingsbewijs van de corige eigenaar ontvangen enkel het attest van verlies. Is dit de juiste procedure? Of had de vorige eigenaar zijn 'duplicaat van inschrijvingsbewijs' aan mij moeten overhandigen? Ik heb nooit iets in die richting ontvangen. Dus echt enkel : roos formulier, attest van verlies en samenstellingeattest. Dit zou dus in orde moeten zijn?

Krijg ik ook het NIEUWE inschrijvingsbewijs binnen tegenlijk met de platen?

BenisaOba
Topic Starter

#5 , 01 apr 2022 13:52

Beste Yabba,

Ik heb dit opgezocht en er staat nu bij mij:

De aanvraag is in behandeling sinds 01-04-2022. Herhaal de opzoeking op een latere datum.

Is dit een goed teken?

Yabba

#6 , 01 apr 2022 16:01

Dit betekent dat het in behandeling is. ik heb je een pb gestuurd ;)
Laatst gewijzigd door Yabba op 01 apr 2022 16:09, 1 keer totaal gewijzigd.

Blaatpraat

#7 , 02 apr 2022 20:29

Volgens hoe ik het lees, is alles in orde.
Enige verschil met de "normale" procedure is hier dat jij (normaal je verzekering) naar de DIV is moeten gaan in plaats van dat alles direct via de website van de DIV kon ingegeven worden. Reken op 1-2 dagen vertraging tov de normale gang van zaken.
Normaal bij de online versie is het: vandaag ingegeven, werkdag erna nummerplaat en papieren in huis.

De datums die u zegt (4 of 5 april) zullen normaal wel kloppen dus.
Dan komt de postbode langs met de nummerplaat en papieren, u betaalt deze cash (in sommige gemeentes wordt er wel geëxperimenteerd met payconiq, maar dat is nog niet nationaal doorgevoerd), en daarna kunt u naar de garage uw wagen oppikken.
Vergeet ook geen duplicaat voor vooraan mee te nemen (moet je zelf laten maken, kan quasi overal).
Sommige garages bieden dit ook als een extraatje aan, alsook de ontvangst van de nummerplaat doen er sommigen.

BenisaOba
Topic Starter

#8 , 05 apr 2022 14:46

Beste Blaatpraat,

Dankuwel voor uw reactie! Ik vroeg mij enkel nog iets af. Stel ik zou de auto morgen willen verkopen, enkel een vraagje. Moet ik het attest van verlies dan kunnen afgeven? Ik heb nu een eigen inschrijvingsbewijs. Vervalt de oude dan?

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#9 , 05 apr 2022 19:01

Als voertuig ingeschreven is op uw naam, geeft u uiteraard UW (nieuwere) inschrijvingspapieren mee met een toekomstige koper ...

Blaatpraat

#10 , 06 apr 2022 23:41

Als u de wagen wilt verkopen, geeft u uw beide delen van het inschrijvingsbewijs mee met de koper.
Om zeker te zijn dat deze niets fout doet hiermee (want de wagen is immers ingeschreven op uw naam), dien je deze aan te bieden bij de keuring en zij zullen je inschrijvingsbewijs doorprikken en afstempelen (na de keuring voor verkoop).

Met een doorgeprikt inschrijvingsbewijs weet een eventuele controleur dat de wagen verkocht is.

Het attest van verlies heeft op dit moment geen waarde meer trouwens.

mava105

#11 , 07 apr 2022 09:27

En stel dat de wagen binnen de 3 maanden nog niet is verkocht. Wat dan? Dan zit je daar met een geperforeerd inschrijvingsbewijs.

Schaevertje

#12 , 07 apr 2022 23:47

En stel dat de wagen binnen de 3 maanden nog niet is verkocht. Wat dan? Dan zit je daar met een geperforeerd inschrijvingsbewijs.
Dan doe je opnieuw keuring voor verkoop gewoon

Inazuma
Contacteer: Website Twitter

#13 , 08 apr 2022 12:40

Dan doe je opnieuw keuring voor verkoop gewoon
Of vraag je een vervanging van inschrijvingsbewijs om eigen naam ...

BenisaOba
Topic Starter

#14 , 08 apr 2022 17:00

Als u de wagen wilt verkopen, geeft u uw beide delen van het inschrijvingsbewijs mee met de koper.
Om zeker te zijn dat deze niets fout doet hiermee (want de wagen is immers ingeschreven op uw naam), dien je deze aan te bieden bij de keuring en zij zullen je inschrijvingsbewijs doorprikken en afstempelen (na de keuring voor verkoop).

Met een doorgeprikt inschrijvingsbewijs weet een eventuele controleur dat de wagen verkocht is.

Het attest van verlies heeft op dit moment geen waarde meer trouwens.
Okee das fijn! Enkel nu nog afwachten op mijn autootje die ik morgen mag ophalen 😀

BenisaOba
Topic Starter

#15 , 08 apr 2022 17:02

Geen paniek
Op het "roze inschrijvingsformulier" (aanvraag nummerplaat) staan Uw gegevens, dus komt de plaat op Uw naam en wordt op Uw adres afgeleverd.
Bewijs van verlies staat altijd op naam van de laatste eigenaar die het verlies ook heeft moeten aangeven om dat document te kunnen bekomen en om het voertuig te kunnen verkopen.
Indien er iets niet in orde was dan had U Uw documenten gelijk mee terug gekregen van de DIV beambte.

Dus NO WORRY and BE HAPPY (wwarschijnlijk maandag of dinsdag)
Beste, ik heb inderdaad mijn plaat dinsdag gekregen met daarbij toegevoegd het kentekenbewijs. Nu morgen eindelijk de auto ophalen bij de garage 🤩

Terug naar “Wegcode & Verkeersovertredingen”