Loonbeslag

MSJB
Topic Starter

Loonbeslag

#1 , 18 nov 2009 13:32

Hallo

voor 5j achterstallige alimentatie heeft mijn advocaat loonbeslag laten leggen via deurwaarder. Na 8 maanden is dit dossier uiteindelijk rond, maar daarmee is de kous dus niet af. Ten eerste werd de aflossing -zonder overleg met mijn advocate of mezelf - bepaald door de deurwaarder, een schamele 250 euro per maand voor een tamelijk groot bedrag. Hij werd hiervoor op het matje geroepen door mijn advocate. Ten tweede, na 3 inhoudingen (1j na het starten van de procedure) van telkens 250 euro, hield de deurwaarder dit voor zichzelf (eigen kosten). Nu de 4de aflossing zou om volledig loonbeslag gaan, maar ook hiervan heb ik ondertussen nog geen ene eurocent gezien, nochtans werd het bedrag al begin november ingehouden. Kan dit zo maar? Mag een deurwaarder eerst zijn eigen kosten vergoeden en hoe lang mag hij de aflossing op zijn eigen rekening laten staan?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
kristin

#2 , 18 nov 2009 13:48

hier is volledig loonbeslag en juist brief gehad dat ik 1/3de van de achterstallige alimentatie kan krijgen, de rest zijn kosten.
Ze zijn blijkbaar allemaal hetzelfde die deurwaarders

Rebel-with-a-cause

#3 , 18 nov 2009 15:25

Lees eens rustig deze brochure door.

Reclame

MSJB
Topic Starter

#4 , 18 nov 2009 16:22

Verklaar u nader aub

Rebel-with-a-cause

#5 , 18 nov 2009 17:28

Verklaar u nader aub

Als de tussenkomst van de deurwaarder gerechtigd is in een vonnis (een uitvoerbare titel) dan zijn de kosten voor de tenuitvoerlegging voor de schuldenaar.

In de brochure staat duidelijk wat een gerechtsdeurwaarder mag/kan/moet en indien je klachten hebt, tot wie je je moet wenden.

MSJB
Topic Starter

#6 , 30 nov 2009 15:56

Vervolg:

voor de maand november had de deurwaarder beloofd het aflossingsbedrag van 250 euro te verhogen zodat er na aftrek van zijn kosten (niet voor mijn rekening natuurlijk) tenminste eens iets over was ons :roll: . Na een jaar wachten ...zou dit toch geweldig zijn.

15 november, secretaresse van deurwaarder weigert me te woord te staan, na aandringen maakt ze me zomaar iets wijs want als ik 18de terugbel vertelt een andere medewerker me dat er in november weer een fout gebeurd is en dat er 5/11 weer maar 250 euro afgelost is. Advocaat doet weer een telefoontje (en zo zie ik mijn kosten dan weer stijgen) en dan stort de deurwaarden ineens 20/11 100 euro op mijn rekening. Raar bedrag toch, blijkbaar wordt er vanalles afgerond :lol: . Mag de deurwaarder weigeren mij te woord te staan..uiteindelijk ben ik toch de opdrachtgever via mijn advocaat.

Rebel moest je dit lezen, kan ik echt wel een klacht indienen tegen de deurwaarder? Of is dit de normale gang van zaken? Wat kan ik doen om toch ietjes meer te ontvangen. Het is een tamelijk hoge achterstand, ex betaalt gedurende dit jaar ook niet --> samenvatting op 6j tijd is er nu 100 euro betaalt.

MSJB
Topic Starter

#7 , 01 dec 2009 14:27

Iemand idee of ik iets kan doen om te zaak te bespoedigen?

MSJB
Topic Starter

#8 , 02 dec 2009 21:33

Weet niemand of een klacht gegrond is?

Mijn advocate heeft blijkbaar geen enkele invloed op de gerechtsdeurwaarder, zijn medewerkers weigeren mij enige inlichting te verschaffen (ik handel zogezegd achter de rug van mijn advocate...komaan zeg!) alleen via google weet ik nu ongeveer hoe de procedure van beslag onder derden in elkaar steekt :x

Mijn ex heeft een vast loon, ontvangt binnenkort ook nog eindejaarsvergoeding...waarom verhoogt de deurwaarder de aflossing niet? Zijn eigen kosten worden eerst vergoed...blijft er iets over...wat hebben wij dan een meevaller :roll:

Na vordering van 5j (een jaar geleden, dus nu eigenlijk 6j achterstand) heb ik in totaal 100 euro ontvangen, enkel als zoethoudertje!!!

Loonsbeslag ...een lachertje!
Ik kan daar toch zo boos om worden, blijkbaar heeft een moeder enkel plichten..mijn ex maakt geen gebruik van zijn omgangsrecht, betaalt niets ...maar als hij opdaagt moet je het kind meegeven...en dat doe je dan ook in het belang van het kind. Ik ken nochtans veel moeders waarbij de alimentatie een toch niet te onderschatten bron van "inkomsten" is...noodzakelijk om maandelijks uit de kosten te komen. Mss een klein debatje? Andere meningen? Kan toch niet alleen zijn in deze wereld :?

Yvette

#9 , 03 dec 2009 00:51

Sorry, ik heb geen enkele ervaring met loonbeslag tot nog toe.
Maar blijkbaar kan het allemaal zo maar. Ik begrijp dus je terechte woede.

Je betaalt je blauw aan advocaten maar het is allemaal water naar de zee dragen. Je staat er gewoon alleen voor, zowel voor het financiele als voor de opvoeding van je kinderen.

Maar dat komt omdat alhoewel co-ouderschap de norm is, er voor de man geen enkele verplichting is om dat ook te nemen. Van de vrouw wordt verwacht dat zij wel even fulltime voor de kinderen zorgt en ze ook nog onderhoudt. Want zij is toch moeder. Een moeder wil haar kinderen toch bij haar. Anders ben je toch een slechte moeder. Maar slechte vaders die bestaan niet.

En ik vind het inderdaad wraakroepend dat je nog niet eens aan de allimentatie voor je kinderen kunt komen. Iets waar de kinderen toch recht hebben. Zij mogen niet de dupe worden.

Ik begrijp het ook allemaal niet meer en ik wil het nog niet meer begrijpen.

Sterkte en hopelijk kan iemand je hier wel advies geven.

MSJB
Topic Starter

#10 , 03 dec 2009 10:17

Bedankt Yvette voor je lief berichtje.

Ja je leest hier wel verhalen over vrouwen die hun kinderen niet willen meegeven, maar weinig over de andere kant van het verhaal.

Ex heeft nooit veel interesse getoond, maar in de eerste jaren toch beduidend meer, hij kwam onze zoon toch elke week 1 dagje halen van 12 tot 17u. Niet veel, maar kom ...genoeg voor alle partijen. Nu komt hij sporadisch eens opdagen, we hebben hem nu al 5 maanden niet meer gezien. Hoe leg je dat uit aan een jongen van 9j, die elke dag bozer wordt op zijn vader wegens het gebrek aan interesse. Het kind twijfelt aan zichzelf!! In zo'n geval kan je alleen maar de andere partij in "slechter" daglicht stellen. Je moet zeggen..." je vader is onvolwassen, hij ziet je graag...maar zichzelf nog liever". Beter dit dan mijn zoon kwetsen. En ja uit zijn eigen ervaringen (dagje per week) weet hij dat zijn vader liever zijn eigen ding doet, zijn eigen geld houdt (uitstapjes, kadootjes zijn teveel)..dan in de vader-zoonrelatie te investeren. Spijtig allemaal. Gelukkig heeft hij een goede stiefvader en goede grootouders...geen gebrek aan aandacht en liefde dus. Maar toch...

op het begin bedek je het gebrek aan alimentatie met de "mantel der liefde", maw beter geen geld, dan geen vader...in het belang van je kind. Je zaagt wel, laat als eens een brief sturen, al dan niet aangetekend ..zonder resultaat. Nu is voor mij de maat vol. Vooral omdat ik pissed off ben omwille van zijn gedrag!! Maar ja... denk dat ik meer kan ophoesten voor ereloon advocate dan hetgeen ik ga ontvangen.. zo ziet het er nu in ieder geval uit.

En voor degenen die loonbeslag onzin vinden...no worries ..het geld is niet voor mij...alleen een aardig spaarcentje voor mijn binnenkort puberende zoon :-).

MSJB
Topic Starter

#11 , 10 dec 2009 14:13

niemand tips voor mij? Ben wanhopig :cry:

Wat kan ik veranderen aan de lopende procedure beslag onder derden. Deurwaarder wil mij niet beantwoorden (wil niets weten van 3 opdrachtgevers -- zijnde gerecht, advocaat en ik zeker?? Who knows?), mijn advocaat zegt dat ze niks kan doen..de deurwaarder doet zijn werk niet goed! Is dit zo of heb ik een gegronde reden om te klagen.

Ik voel er meer voor om die procedure helemaal stop te zetten, haalt niks uit en bovendien vergroot ik enkel maar de schulden van mijn ex (heeft al 1000 euro betaalt waarvan nog maar 100 euro afgelost is van de eigenlijke som), dit is nu ook weer niet de bedoeling! Heb ergens iets gelezen van loonoverdracht, werkgever zou dan gedeelte loon op mijn rekening overschrijven. Lijkt me dan beter, vermindert ook de kosten van mijn ex niet?

iemand die met deze materie bekend is?

Rebel-with-a-cause

#12 , 10 dec 2009 16:03

Welke stappen zijn er al ondernomen sinds jouw eerste bericht hierover en wat is daarvan het resultaat?

MSJB
Topic Starter

#13 , 10 dec 2009 16:51

Goedemiddag Rebel

heb alleen mijn advocaat op meer uitleg gevraagd, deze had de deurwaarder gevraagd om het aflossingsbedrag te verhogen. De deurwaarder gaat daarop niet in en weigert elke gesprek met mezelf. Om internet hebik de meeste uitleg gevonden over beslag onder derden.

Waar kan je anders nog heen? Wil ook vermijden dat mijn ex nog hogere kosten heeft...ben ook geen onmens. Betalen moet hij, maar die kosten vind ik toch net iets te hoog.

hendrik1

#14 , 10 dec 2009 18:50

Dag MSJB,

ik stel me vragen bij de aflossingsregeling: op welke basis heeft de deurwaarder dit toegestaan? Heeft de tegenpartij dan géén goederen? (auto,huis,meubels?)

al eens gedacht aan een andere advocaat?

succes

MSJB
Topic Starter

#15 , 10 dec 2009 21:53

Hallo Hendrik

bedankt voror je reactie.

de advocaat vertelt me dat alles in handen van de gerechtsdeurwaarder is, maar inderdaad stel me daar ook vragen bij. Mijn advocate heeft eerst 2X een minnelijke schikking voorgesteld, geen reactie...de deurwaarder doet dat ook nog eens ...geen reactie...pas in mei is er beslag aangevraagd...in augustus is pas de eerste inhouding geweest.

Advocaat had minstens 500 euro gevraagd gezien de schuld ten bedrage van ca. 12000 euro is, maar de deurwaarder eist maar 250 euro. Advocate geeft een belletje, doet een faxje...zonder resultaat. Zij zegt dan dat hij haar instructies niet opvolgt!! En het kantoor van de deurwaarder snauwt me ontzettend af als ik maar ook effe durf vragen hoever ze staan in het dossier. Heb ik dan geen recht op info...moeten zij me niet te woord staan. Mijn lieve help...ik zou niet graag aan de andere kant staan...je kan niet geloven hoe onbeleefd en hautain. En je zou verwachten dat die mensen een beetje meer menselijkheid vertonen vooral omdat ze in zo veelvuldig in contact komen met mensen in miserie. Hun gedrag is volkomen onbeschoft en grof. Nog nooit meegemaakt!!! Echt schandalig.

Jammer genoeg ken ik totaal niets van die procedure. Dus je denkt dat de advocate haar best niet doet? Kan zij wel meer doen? Allé ik weet dat een deurwaarder de beste regeling tracht te treffen voor beide partijen...en daar kan ik wel inkomen, maar 250 euro is best wel laag voor iemand die al 6j doet alsof zijn neus bloedt. Natuurlijk zijn er goederen, maar daarover is er nooit gepraat. En wat baat dat?

Een andere advocaat zoeken. Begint dan niet alles helemaal opnieuw? Nieuwe aanvraag etc. Kan je niet best gewoon van deurwaarder veranderen?

echt heel fel bedankt voor je reactie...

Terug naar “Echtscheiding”