Hallo,
Mijn beste vrienden hebben net een proces van 3 jaar achter de rug met als tegenpartij de toenmalige verhuurder. Het vonnis resulteerde in een €800,- ipv de gevraagde €4000,- van de tegenpartij.
Een korte schets:
De toenmalige huisbaas wou het koppel eruit voor verkoop van het huis. Ruim op voorhand aangekondigd met de belofte wanneer ze vroeger iets vonden de resterende maanden niet hoefden betaald te worden. Vervolgens heeft deze huisbaas:
- in het huis gezeten, zonder aankondiging en zonder aanwezigheid van de huurders.
- bij herhaaldelijke meldingen van schimmel- en vochtproblemen door een expert vastgesteld dat het niet van het hurend koppel afkomstig was, te laat of niet (fatsoenlijk) gehandeld. (Een laag witte verf en klaar. )
- Een zogenaamde poetsfirma heeft moeten laten komen na de verhuis, want het huis was in 'erbarmelijke staat' terug gegeven (welke niet klopt, ik was getuige dat iedereen die bij de verhuis aanwezig was, het huis van boven tot onder hebben gepoetst).
De verhuurder eiste dus een schadevergoeding van €4000,- voor " gelede schade" bovenop de volledige huurwaarborg.
Mijn lijst kan hier nog uren verder gaan..
Het vonnis is dus nu dat die €4000,- vervalt, en het hurens koppel dus enkel nog €800,- moet betalen.
Ondertussen 3 jaar van emotionele schade die ze geleden hebben: Zwangerschap met complicaties result: 3 weken te vroeg, stress van 3 jaar lang, ....
Kunnen ze hiervoor een schadevergoeding eisen of ergens bij terecht? Of is het verstandig om dit gewoon zo te laten?
Alvast bedankt.