Mijn schoonouders hebben op 16/12/2021 een appartement met wellness faciliteiten gereserveerd voor de periode van 11/08/2022 - 14/08/2022. Echter door privéomstandigheden wensen zei de overeenkomst te verbreken omdat ze niet aanwezig kunnen zijn. Een wijziging van datum is geen optie.
Er is bij de reservering een voorschot betaalt 250€, gelijk aan de helft van het volledige verschuldigde bedrag 500€.
De reservering is online via een website gebeurt, de enige algemene voorwaarden die ter beschikking zijn gesteld zijn de volgende:
(Letterlijke kopie van website.)
"Annulatievoorwaarden :
tot 1 maand voor aankomst: u dient binnen de 14 dagen een andere datum te kiezen
(betaalde voorschotten worden nooit terugbetaald)
minder dan 1 maand : 50% van de totaalprijs wordt in rekening gebracht
minder dan 1 week : de volledig huursom wordt in rekening gebracht"
Probleem: Het bedrijf dat de appartementen verhuurd wil het voorschot helaas niet of zelfs niet gedeeltelijk terugbetalen.
Naar mijn inziens is het betaalde voorschot buitensporig hoog doordat zei 5 maanden op voorhand de overeenkomst wensen te verbreken en doordat er geen kosten zijn gemaakt door de verhuurder.
Daarnaast is de schadevergoeding (voorschot) enkel eenzijdig vastgesteld.
Ik weet dat dit een dienst is voor een niet-residentiële logies en dat er dus in beginsel geen aanspraak kan gemaakt worden op het herroepingsrecht, echter dient de uitsluiting van het herroepingsrecht duidelijk te worden meegedeeld wat naar mijn mening niet is gebeurt omdat men spreekt over 'annulatievoorwaarden'.
Graag jullie mening hierover, alvast bedankt!