Vriend van me maakt dit mee:
Hij heeft een tijdelijk contract (wat volgens mij ook al niet correct is, aangezien het niet om tijdelijke werkvermeerdering gaat, maar om een verdoken proefperiode), die afloopt 28/02.
Begin januari lag zijn volgend contract al klaar, om in te gaan vanaf maart. Hij heeft die nooit ondertekend in zijn handen gehad, enkel maar zien klaarliggen.
Halverwege januari heeft hij een arbeidsongeval gehad. Deze is erkend door de werkgever en de verzekering.
Vandaag heeft hij een heleboel papieren gaan indienen bij de werkgever, waaronder een einddatum (tot nu toe was het telkens een week die verlengd werd) van de ongeschiktheid: deze loopt nu tot en met april.
De werkgever heeft hierop mondeling te kennen gegeven dat zijn contract niet verlengd wordt.
Hieruit komen een heleboel vragen:
1) De werkgever verlengt het contract duidelijk niet op basis van medische gegevens, maar de bewijslast is problematisch.
Kan mijn vriend hier iets tegen beginnen?
2) Wat met de verloning? Ik ging ervan uit dat zolang de arbeidsongeschiktheid ten gevolgen van een arbeidsongeval duurt, de werkgever (of althans de verzekering) deze moet betalen. Is dit hier ook van toepassing? Mutualiteit betaalt alvast niets uit omdat het een arbeidsongeval is.
Ik heb ook volgend artikel gelezen, maar vermoedelijk kan dit niet gebruikt worden aangezien het hier niet gaat om een ontslag, maar een niet verlenging van een contract: https://www.hrsquare.be/nl/rechtspraak/ ... ot-ontslag