Handgift: gewoon geld afgeven zonder papieren op te stellen, is perfect geldig. Wel opletten, indien de schenker(s) overlijden binnen de 3 jaar na de handgift, dient er successierechten betaald te worden op die schenking. Indien het bedrag relatief laag is - en gezien de nieuwjaarperiode - kan dit eventueel worden beschouwd als een gebruikelijke gift en hoef je over die successierechten niet al teveel zorgen te maken.
Indien je de schenking, en eventuele op te leggen voorwaarden, op papier wenst te zetten - en dat ook afdwingbaar maken - kan dit enkel via een notari?le schenking.
Daarop moet er dan in uw geval 3% schenkingsrechten betaald worden, plus ereloon en dossierkosten van de notaris. Dus enkel nut indien een substanti?le schenking.
Ik zou eerder een handgift aanraden aangezien ik vermoed dat het niet over 10.000den euro gaat en de kosten in verhouding met de baten te ohoog zullen oplopen.
Beste Wesley, hoe kan dat nu dat ge moet successierechten betalen op een handgift waar g??n bewijs van is ?
Wat moet er rechtsgeldig terugbetaald worden bv na scheiding? Als mijn ouders bv 25000euro geven aan elk van ons, en er toch zeker van willen zijn dat als er iets gebeurd , het geld naar hen terugkomt? (met aan ons bedoel ik aan mijn broer en mezelf) Is een gift aan kinderen enkel via notariele weg rechtsgeldig?? Dank
Als antwoord op uw eerste vraag kan ik hetvolgende zeggen. Het grote probleem van handgiften is inderdaad het bewijs. Zowel voor jou om te bewijzen als voor de fiscus om het tegendeel te bewijzen. Als ze daarin slagen, hoe ze het ook doen, dan heb je de 3% aan uw been. Er is een systeem met aangetekende brieven die dit voor schenker en begiftigde oplossen.
Uw tweede vraag: Een gift is even rechtsgeldig via handgift dan via notariele akte. Tenminste als het om roerende goederen (bvb geld) gaat. Een onroerend goed, bvb een huis, kan je niet via handgift overdragen. (los van de verplichte inschrijving op het hypotheekkantoor).
In uw opzet om bij scheiding de schenking te laten terugkeren zie ik geen probleem als u dit notarieel doet en goed stipuleert onder ontbindende voorwaarde.
B.