Hallo,
In augustus 2021 heb ik mijn PayPal rekening afgesloten omdat ik het gebruik ervan eigenlijk niet zo veilig vond. Mijn jongste dochter gebruikte die hoofdzakelijk om aankopen te doen in het buitenland van speciale parfums van haar idool of andere hebbedingetjes. Er was ook een "dispuut" opgestart door een koper (want mijn dochter heeft ook 1x iets verkocht) vanuit Amerika die zijn geld terug wou, omdat hij het produkt niet ontvangen zou hebben. Maar dit dispuut werd een dag later door deze koper dan uiteindelijk zelf geannuleerd, omdat alles toch in orde bleek.
Na dit voorval besliste ik om de rekening af te sluiten bij PayPal om nog meer problemen te vermijden en ik het eigenlijk niet meer veilig vond.
Al mijn persoonlijke gegevens heb ik daar ook eerst gewist (enkel naam en mailadres kon ik toen niet wissen). Tevens waren er ook geen "kwesties/disputen" meer lopende en/of schulden, vorderingen, etc ....
Maar nu (6 maand na afsluiten rekening) krijg ik plots een email van een incassobureau (Infoscore) die in opdracht van PayPal een bedrag eist van 700 euro met een betaallink en enkel een verwijzing naar een dossiernummer dat mij totaal onbekend is ..... Ze hebben ook enkel mijn achternaam en mailadres. Verder geen info.
Ik stuur onmiddellijk een email naar PayPal om meer duidelijkheid maar krijg geen gehoor ...
Ik stuur dan ook een email naar het betrokken incassobureau dat ik de vordering betwist en meer informatie (details, fakturen, overeenkomsten, etc ...) wens waarover dit gaat .....
(o.a. verwijs ik ik ook naar Art. 6 §1 van de "Wet betreffende minnelijke invordering van de schulden van de consument" dd. 20 december 2002 die verplicht een "incassobureau" om o.a. voldoende details te verschaffen over de identiteit van de schuldeiser zelf, de oorzaak van de schuld en de samenstelling van het gevorderde bedrag)
Ik krijg enkel als reaktie opnieuw een email van het incassobureau met opnieuw een betaallink en de volgende opmerking :
Op de website van PayPal kunt u nalezen dat wij in opdracht PayPal de incasso-opdrachten uitvoeren: https://www.paypal.com/nl/webapps/mpp/u ... rties-list .
Voor inhoudelijke vragen of een kopie van de vordering dient u zelf contact op te nemen met de leverancier. Daar PayPal enkel een betaalmethode is.
Ik weet totaal niet waar dit over gaat, welke leverancier ze bedoelen en vraag mij nu af wat ik nu moet doen .....
Ik heb tevens ook geen aanmaningen (via schrijven) of iets dergelijks ontvangen van PayPal zelf of 1 of andere leverancier. Ik vermoed dat ze zelfs mijn adres niet hebben.
Ik maak mij wel ongerust dat dit incassobureau (Het is toch wel een erkend bureau bij de FOD Economie) een deurwaarder zal inschakelen, of de kosten nog gaan oplopen ... maar ik moet toch niets betalen als ik niet weet waarover dit gaat ....!
Stuur ik klacht naar een of andere ombudsdienst of consumentenzaken of ....... ?
Advies is meer dan welkom !