Goedenavond,
Mijn vriendin en ik gaan samen een nieuwbouw zetten. Mijn vriendin was van in het begin voorstander van alles goed te beschrijven wie welke inbreng heeft. Op zich geen slecht idee, al kan het natuurlijk vanaf het begin al tot wat spanning leiden om samen tot iets te komen waar iedereen zich goed bij voelt. Vandaar dat ik hier eens kom polsen wat de ideeën/meningen zijn.
Zowel mijn vriendin als ik hebben een aanzienlijke eigen inbreng, wij hebben beiden op een schenking van onze ouders kunnen rekenen. Hierbij is het deel van mijn vriendin groter dan het mijne. Echter, zouden mijn vader en ik de opvolging van het nieuwbouwproject, het uitvoeren van de werken (metsen, ...), contacteren van grondwerkers etc. (algemene projectleiding) op ons nemen. Ik begon hier over na te denken en natuurlijk wordt hier een aanzienlijke "kost" mee uitgespaard. Neem nu voor het voorbeeld dat €100.000 bespaard wordt op aannemers, architect, etc. door zelf het project in handen te nemen.
Is het gebruikelijk om deze kost ergens in te rekenen? Stel dat er geen rekening gehouden zal worden met deze besparing, dan zou mijn vriendin de helft van dit bedrag "krijgen" cash op haar bankrekening als wij uit elkaar gaan en het huis verkocht wordt. Zij zal uiteraard ook dingen doen, maar mijn vader en ik hebben technische kennis en gaan ook het zware werk uitvoeren. Zij zal eerder sporadisch ook wat lichter werk doen (zoals bijvoorbeeld opruimen), daarom zou ik eventueel niet alle besparingen 100% doorrekenen. Uiteraard worden deze werken, zolang we samen zijn met liefde uitgevoerd. Echter het moment dat wij uit elkaar gaan zou ik het jammer vinden als ik niets van mijn "arbeid" zal terugzien en haar dit voor 50% gewoon cadeau doe, terwijl ik dan (op de koop toe) ook nog eens een bedrag aan haar verschuldigd zal zijn. Ik betaal op dat moment de waarde die ik zelf gecreëerd heb terug aan haar...
Voor het voorbeeld even concreet te maken:
Cash inbreng vriendin: 200k€
Cash inbreng ik: 100k€
Inbreng arbeid en kennis (besparing op aannemers/architect): 100k€
Totale waarde huis: 400k€
Ik vind deze discussies allemaal maar wat dubbel, maar als je echt correct alles wilt beschrijven waar iedereen recht op heeft en ingebracht heeft bij het begin als het hard tegen hard is als je uit elkaar gaat, dan zijn dat toch zaken om ook mee op te nemen?