Onze zoon slaat zijn vleugels uit, en heeft na een aantal maanden zoeken eindelijk een stekje gevonden.
Het gaat over een appartement, huurovereenkomst vorige week getekend met ingang op 01-01-2022.
Type huurovereenkomst: 9 jaar
Registratie moet nog gebeuren
Vandaag vond de plaatsbeschrijving plaats door expert (in afwezigheid van huurder en verhuurder, doch met mandaat).
Deze avond sleutels afgehaald, en bij het eerste bezoek eigenlijk een beetje gedegouteerd. Het appartement is werkelijk "vies, vuil en vettig" achtergelaten, met hier en daar ook enkele gebreken.
In het uitvoerig verslag van de plaatsbeschrijving staan de meeste zaken goed gedocumenteerd. Wij hebben daar zelf nog enige punten aan toe te voegen, waarvoor wij de gelegenheid hebben gekregen dit binnen de 2 weken te doen.
Probleem is nu dat ik niet weet wat we kunnen vragen/eisen. Uiteraard zullen we moeten schoonmaken, schuren, schrobben, behangen en verven, dat is evident en wisten we ook. Maar er zijn een paar zaken waarvan ik me afvraag of de zoon dit zelf moet oplossen:
- - er werd nogal wat afval achtergelaten: een winkelkarretje (van de Aldi) in de kelder, halflege potten verf, vuilniszakken die door de gemeente niet worden opgehaald, ....)
- de brandmelders zijn niet in orde (het verslag maakt melding van een 'defecte batterij')
- voordeur die zwaar beschadigd is (wegens inbraakpoging hoorden we van onderburen)
- kabelaansluiting die uit de muur valt met doorgesneden kabels
- krukken van ramen die loszitten waardoor je twijfelt of je het raam wel kan openen zonder de kruk in je handen te hebben
- ontbrekend attest onderhoud CV ketel
- ...
Enfin, zoals gezegd ik heb geen ervaring met deze situaties. Wat kan u mij aanraden om te doen en wat mag ik verwachten?
Dank bij voorbaat!