Titel aangepast gezien het niet over consumentenrecht gaat - JurecaBE - moderator
Graag jullie inzicht/mening in onderstaande situatie.
Als bedrijf kopen wij reeds 3 jaar lang onze kantoorartikelen waaronder ook toners/inktcartridges en printers bij een online webshop met een B2B account.
Mijn vraag om informatie gaat rond volgende situatie.
Een printer werd op factuur aangekocht en geleverd.
Omdat deze toestellen voor werknemers zijn die van thuis uit werken worden alle printers eerst getest op de interne IT dienst.
Hier wordt geconstateerd dat de printer onaanvaardbaar scheef scant.
Omdat er telkens dezelfde type printers worden gekocht, is het ook duidelijk dat deze printer ver afwijkt van alle andere.
Binnen de tijdspanne van 14 dagen wordt er een RMA procedure opgestart.
Na enkele trieste pogingen tot support waar wij niet mee akkoord konden gaan wordt alsnog door de vendor een retourlabel aangemaakt en op onze kosten wordt het toestel verpakt en opgestuurd.
Na 2 weken ontvangen wij de printer terug met de melding dat het probleem werd gevonden en opgelost.
Aan de doos valt echter op dat de plakband met bedrijfseigen logo... niet doorgesneden is.
Het is onmogelijk dat deze verpakking ooit open is geweest.
Bij het contacteren van de vendor sturen wij een voorbeeld van de scheve scans.
Zij concluderen hieruit dat de printer defect is maar niet voldoende defect volgens de normen van de fabrikant.
De printer is dus kapot maar niet kapot genoeg. (Op die manier kan iedereen zich indekken uiteraard).
Zoektochten op de website van de vendor, fabrikant en het internet leveren ons geen enkel resultaat dat deze normen kan bevestigen.
We moeten het maar voor waarheid aannemen maar we waren er niet van op de hoogte op het moment van de aankoop anders hadden we hier
zeker van afgezien.
we gaan dus opnieuw niet akkoord, waarna de vendor ons een mail stuurt en hierin aangeeft dat, na intern overleg, de printer toch retour mag gestuurd worden en het volledige bedrag van de aankoopprijs zal worden gecrediteerd.
De printer wordt nogmaals op onze kosten opgestuurd maar... Bijna onmiddellijk ontvangen wij mails waarin gedreigd wordt met een incassobureau.
Zij stellen dat het toestel toch niet defect is, onze redenen ongeldig zijn en we bijgevolg wanbetalers zijn.
Zij dragen het certificaat van Waarborg Thuiswinkel maar dit blijkt op zich een holle zwendel te zijn.
Ze gaan wel akkoord met het vergoeden van 10% van de aankoopprijs en dit omdat de inktcartridges werden geplaatst.
Dit valt volgens hen buiten de normale procedure om een aangekochte printer naar behoren te testen.
Wij hebben dus geen printer, geen credit nota en max. 10% creditering van de aankoopprijs omdat we inktcartridges hebben geplaatst teneinde de functionaliteit te kunnen testen.
Na meerdere pogingen tot argumentatie blijven ze bij hun standpunt.
Nu vraag ik me af wat hier onze rechten/plichten zijn.
En of we hier enige vorm van gelijk kunnen halen.
Wat is onze volgende stap?