recht bij online aankoop als B2B

Morpheuz
Topic Starter
Berichten: 27

recht bij online aankoop als B2B

#1 , 23 nov 2021 15:45

Titel aangepast gezien het niet over consumentenrecht gaat - JurecaBE - moderator

Graag jullie inzicht/mening in onderstaande situatie.

Als bedrijf kopen wij reeds 3 jaar lang onze kantoorartikelen waaronder ook toners/inktcartridges en printers bij een online webshop met een B2B account.
Mijn vraag om informatie gaat rond volgende situatie.

Een printer werd op factuur aangekocht en geleverd.
Omdat deze toestellen voor werknemers zijn die van thuis uit werken worden alle printers eerst getest op de interne IT dienst.
Hier wordt geconstateerd dat de printer onaanvaardbaar scheef scant.
Omdat er telkens dezelfde type printers worden gekocht, is het ook duidelijk dat deze printer ver afwijkt van alle andere.

Binnen de tijdspanne van 14 dagen wordt er een RMA procedure opgestart.
Na enkele trieste pogingen tot support waar wij niet mee akkoord konden gaan wordt alsnog door de vendor een retourlabel aangemaakt en op onze kosten wordt het toestel verpakt en opgestuurd.
Na 2 weken ontvangen wij de printer terug met de melding dat het probleem werd gevonden en opgelost.
Aan de doos valt echter op dat de plakband met bedrijfseigen logo... niet doorgesneden is.
Het is onmogelijk dat deze verpakking ooit open is geweest.

Bij het contacteren van de vendor sturen wij een voorbeeld van de scheve scans.
Zij concluderen hieruit dat de printer defect is maar niet voldoende defect volgens de normen van de fabrikant.
De printer is dus kapot maar niet kapot genoeg. (Op die manier kan iedereen zich indekken uiteraard).
Zoektochten op de website van de vendor, fabrikant en het internet leveren ons geen enkel resultaat dat deze normen kan bevestigen.
We moeten het maar voor waarheid aannemen maar we waren er niet van op de hoogte op het moment van de aankoop anders hadden we hier
zeker van afgezien.

we gaan dus opnieuw niet akkoord, waarna de vendor ons een mail stuurt en hierin aangeeft dat, na intern overleg, de printer toch retour mag gestuurd worden en het volledige bedrag van de aankoopprijs zal worden gecrediteerd.
De printer wordt nogmaals op onze kosten opgestuurd maar... Bijna onmiddellijk ontvangen wij mails waarin gedreigd wordt met een incassobureau.
Zij stellen dat het toestel toch niet defect is, onze redenen ongeldig zijn en we bijgevolg wanbetalers zijn.
Zij dragen het certificaat van Waarborg Thuiswinkel maar dit blijkt op zich een holle zwendel te zijn.
Ze gaan wel akkoord met het vergoeden van 10% van de aankoopprijs en dit omdat de inktcartridges werden geplaatst.
Dit valt volgens hen buiten de normale procedure om een aangekochte printer naar behoren te testen.

Wij hebben dus geen printer, geen credit nota en max. 10% creditering van de aankoopprijs omdat we inktcartridges hebben geplaatst teneinde de functionaliteit te kunnen testen.
Na meerdere pogingen tot argumentatie blijven ze bij hun standpunt.

Nu vraag ik me af wat hier onze rechten/plichten zijn.
En of we hier enige vorm van gelijk kunnen halen.
Wat is onze volgende stap?

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#2 , 23 nov 2021 17:13

Nederland??

Morpheuz
Topic Starter
Berichten: 27

#3 , 24 nov 2021 10:54

@Franciscus

Wijzelf zijn gelokaliseerd te België.
De webshop zelf heeft een .BE extensie maar... als we de hoofdzetel opzoeken komen we in Nederland uit.
De webshop zelf heeft voor elk land een eigen extensie.
Kan dit van belang zijn?

Reclame

Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#4 , 24 nov 2021 12:40

U bent een bedrijf dus consumentenrechten zijn niet van toepassing.

Thomas_A
Berichten: 2969
Juridisch actief: Nee

#5 , 24 nov 2021 14:46

Zoals al gezegd: Waarborg Thuiswinkel is een consumentengarantie dus niet relevant voor jullie.

Jullie bestellen regelmatig en al gedurende jaren. Om wat voor omzetcijfer gaat het en wat is de waarde van zo 1 printer? Als relatief grote klant zou ik het niet juridisch maar commercieel spelen.

Contacteer je account manager als je die hebt (niet de customer service!) en zet alle bestellingen on hold tot hij een creditnota stuurt voor die printer. Niet akkoord: ander en beter zoeken. Dit is een sector met veel concurrentie en te veel spelers. Doe er uw voordeel mee.

Morpheuz
Topic Starter
Berichten: 27

#6 , 24 nov 2021 15:16

Mijn excuses
Ik zie nu mijn dubbelzinnige en vooral foute titel in.
Deze aankoop werd als bedrijf met een B2B account aangekocht.

Ondertussen zijn we wat wijzer geworden.
Ondanks dat wij de indruk hadden op een Belgische website (.BE) te bestellen gaat het wel degelijk om een Nederlands bedrijf die, zo blijkt nu, zich niet aan de Europese regels moet houden.
Ik citeer:

" Duur van wettelijke garantie
De duur van de wettelijke garantie mag de verkoper of fabrikant niet zelf kiezen. Want dat volgt uit de wet. Veel consumenten denken dat zij volgens de wet standaard recht hebben op 2 jaar garantie. Dit komt uit Europese regels. Maar in Nederland staat geen vaste wettelijke garantietermijn in de wet."

Op zich is dat niet zo belangrijk die wettelijke garantie omdat
we grotere vraagtekens hebben bij andere aspecten in dit verhaal:

- Een, door ons niet vooraf gekende, waardevermindering van 90% na het plaatsen van inktcartridges. Hetgeen naar onze mening een noodzaak is teneinde de functionaliteit te kunnen testen van een printer
- Een mailcommunicatie waarin klaar en duidelijk wordt vermeld dat, na intern overleg, ons de waarde van het aankoopbedrag zal gecrediteerd worden. Pas na het verzenden op onze kosten van de printer wordt hier plots op teruggekomen.
- Een situatie waarin een fabrikant eenzijdig marges hanteert (opnieuw door ons niet gekend) waarin ze zelf bepalen hoe defect een toestel juist moet zijn.
- Het niet respecteren van onze wettelijke bedenktermijn van 14 dagen en het eisen van een geldige reden. Er werd een RMA document opgestuurd binnen de bedenktermijn waar we heel wat informatie moesten voorzien. Sterker nog, dit document insinueert zelfs de plaatsing van cartridges in functie van een troubleshooting.

@Thomas_a

Dit hebben we geprobeerd.
Het bedrijf hecht geen enkele waarde aan klantenrelaties.
Ikzelf ben de account manager.

De factuur is voorlopig ook nog onbetaald maar net dat lijkt olie op het vuur te zijn waardoor zij zich in de slachtofferrol nestelen en dus bijgevolg dreigen met een incassobureau.
Wij hebben alvast onze aankopen verlegd naar een andere vendor.
Voor de prijs moeten we het niet doen maar gezien we onlangs van deze webwinkel toners toekregen die voor 50% gevuld waren maar ons voor 100% werden aangerekend was dit bedrijf al wat op onze radar gekomen.

puttemanp
Berichten: 634

#7 , 24 nov 2021 17:37

Je spreekt over wettelijke bedenktermijn en wettelijke garantie, maar, zoals reeds vermeld, is dit enkel geldig voor consumenten.
Als bedrijf val je terug op de contractueel bepaalde garantietermijn of de algemene verkoopsvoorwaarden van de verkoper.

P.

Morpheuz
Topic Starter
Berichten: 27

#8 , 02 dec 2021 10:34

Bij deze nog even ter afsluiting van dit topic, het vervolg van deze saga.
We hebben de printer betaald, laten terugkomen en ... gelijk in de recupel container gesmeten.
Alle samenwerking met PrintAbout werd definitief stopgezet.
We kunnen wel stellen dat heel dat Thuiswinkel Waarborg certificaat een holle doos is.

Omwille van de lage aankoopkost van 118 EUR hebben we besloten dat dit onze tijd en energie niet waard is.
Volgens mij had PrintAbout dit scenario bewust voor ogen. Geen enkel bedrijf gaat zich bezig houden met eindeloze zinloze mailcommunicatie en incassobureaus voor de prijs van 118 EUR.

Uit cijfers bleek overigens dat we er jaarlijks voor meer dan 20 000 EUR bestelden.
Het blijft onbegrijpelijk maar alternatieven genoeg.

Terug naar “Andere”