‘In de wederkerige contracten geldt de exceptio non adimpleti contractus van rechtswege. Zij laat aan ieder van de partijen toe de uitvoering van haar verbintenis op te SCHORTEN en de nakoming van haar eigen verplichtingen uit te stellen tot zolang de tegenpartij in gebreke blijft de hare te volbrengen‘(Cass. 24 april 1947,Arr.Cass. 1947,133).
‘De huurder kan de betaling van zijn huurgelden opschorten,zolang de verhuurder zijn onderhoudsverplichtingen (art.1719,1720 B.W.) niet uitvoert. De toepassing van de exceptio non adimpleti contractus is gepast,omdat de huurovereenkomst een wederkerige overeenkomst is waarbij een partij geen rechten kan doen gelden zonder tot enige correlatieve verplichting te zijn gehouden‘(Rb.Kortrijk 9 oktober 1984,T.R.D.-dossier 1988-1,7,noot).
‘Alhoewel geen formele ingebrekestelling nodig is om de exceptie van niet-uitvoering te kunnen inroepen,vereisen de regels van de goede trouw toch dat de tegenpartij op de hoogte is dat van haar de uitvoering van een verbintenis wordt gevraagd en dat in afwachting de eigen verbintenis wordt opgeschort.’(Kh.Dendermonde 11 maart 1993,Intern.Vervoerr. 1994,362).
Maan uw verhuurder aangetekend aan de nodige herstellingen uit te voeren vóór een door u daarin te bepalen redelijke termijn. Verwijs daarin naar uw vroegere aanmaningen. Verwittig hem daarin tevens dat u daarna de betaling van de huur geheel of gedeeltelijk opschort. Hou met het bepalen van de omvang rekening met de ernst van de noodzakelijke herstellingen.
Opschorten houdt in dat het opgeschorte NA uitvoering van de herstellingen dient betaald. Indien u schadevergoeding eist wegens genotsderving dan dient u die desnoods bij de vrederechter te vorderen.
Zit met hetzelfde probleem zoals boven beschreven.
Als huurder zat ik met structurele problemen, die na enkele aangetekende schrijvens pas na 3 maanden door de verhuurder opgelost werden.
De opgeschortte huur van 3 maanden ben ik nu dus verplicht volledig te betalen aan de huurder volgens de wetgeving, of ben ik hier mis? De vraag is dan: wat is nadelig voor de verhuurder? Hij heeft mij als huurder 3 maanden en langer met problemen laten zitten en krijgt uiteindelijk toch zijn volledige huurgeld...
Hij klaagt mij nu trouwens aan dat ik in gebreke gesteld wordt voor die 3 maanden huur en om die voor een bepaalde datum te betalen.
Wat kan ik doen?