Advocaat nemen of niet?

stephan1982
Topic Starter

Advocaat nemen of niet?

#1 , 08 nov 2021 11:04

Hallo,
kort samengevat:
Deze zomer lieten wij onze badkamer renoveren. Wij hadden offertes ondertekend die uitkwamen op een totaalbedrag van 18500 euro (materialen en werkuren).
Op het einde zegt de aannemer dat hij een offerte met werkuren voor de tegels vergat door te sturen. Op zijn eindfactuur vraagt hij dus nog een resterend bedrag waardoor alles tezamen op een 27000 euro zou uitkomen. Omdat dit een vergetelheid van hem zou zijn geweest stelden wij voor om de helft van het verschil tegemoet te komen. Aannemer wil het volledige bedrag (27000 euro).

Zijn advocaat heeft me net gebeld dat hij een ingebrekestelling gaat opsturen.
Mijn vraag: raden jullie mij aan hiervoor een advocaat te nemen? Of kan het zijn dat de advocaatkosten zeer duur gaan uitvallen? slaagkansen ?

Alvast bedankt voor eventuele reacties!

mvg,
Stephan

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
cesto

#2 , 08 nov 2021 11:44

Een advocaat nemen zal je niet redden als je in fout staat. Dus, volgens mij kun je zeker wat centen sparen en zelf nakijken wat er precies mis is gelopen. Stond de betegeling van de badkamer vermeld in de oorspronkelijke offerte? Heb je bewijs dat die aannemer op een gegeven moment toegegeven heeft dat hij de tegels was vergeten? Met welke argumenten probeert zijn advocaat je nu in het nauw te zetten? Trouwens, ik vind het raar dat die advocaat je heeft gebeld, en geen brief heeft gestuurd. Meestal is dit een teken dat zijn voorstel/bedreigingen niet te serieus zijn.

stephan1982
Topic Starter

#3 , 08 nov 2021 12:15

Betegelingswerken stonden niet letterlijk zo in de offerte. Wel "installatie badkamer" en nog ergens " werkuren". Beetje vage en verwarrende omschrijvingen. Maar uiteraard ging ik ervanuit dat de werkuren van de betegeling daarbij inbegrepen zijn, tenzij er ergens zou vermeld zijn "exclusief tegelwerken". De advocaat belde me om te vragen of ik zijn brief van ingebrekestelling had ontvangen. Ik heb nog niets ontvangen. Brief zou niet aangekomen zijn en hij zou deze nogmaals sturen + per e-mail zei hij. Het is inderdaad niet mijn bedoeling om nog hoge kosten te maken voor een advocaat. Tenzij de prijzen voor zo een "kleine" zaak meevallen en er een advocaat hier slaagkans in ziet natuurlijk :)

mvg,

Reclame

cesto

#4 , 08 nov 2021 12:45

De omschrijving is inderdaad vage, maar ik kan me moeilijk voorstellen hoe er zo’n misverstand kon gebeuren. Ik veronderstel namelijk dat jullie duidelijke afspraken hadden gemaakt, o.a. over de tegels. Wie heeft de tegels gekozen en hoe? In een toonzaal? Uit een catalogus? Kende je de prijs van de tegels per m2? Want je hebt tegels van 5 € /m2 tot 100+ €… En hetzelfde geldt voor de douche, de wastafel, de meubelen en zo voort… Hoe kun je een bestek maken voor de installatie van een badkamer zonder specificaties van de onderdelen ervan? Staat al de rest dus ook niet aangegeven in die offerte?

stephan1982
Topic Starter

#5 , 08 nov 2021 13:03

Alle materialen stonden wel degelijk in de offerte. Het zijn enkel de werkuren voor de plaatsing van de tegels die "vergeten" waren.
Ik wil hem daarin best wel geloven dat het om een vergetelheid gaat. Maar ik ben van mening dat ik niet zou moeten opdraaien voor de kosten ten gevolge van zijn vergetelheid.
(Nu onder ons gezegd, de meeste offertes die ik ontving voor een rennovatie waren niet altijd duidelijk. zelfs na enkele aanpassingen slaagt men er vaak niet in een duidelijke offerte op te stellen....)

cesto

#6 , 08 nov 2021 13:30

Alle materialen stonden wel degelijk in de offerte. Het zijn enkel de werkuren voor de plaatsing van de tegels die "vergeten" waren.
Ik wil hem daarin best wel geloven dat het om een vergetelheid gaat. Maar ik ben van mening dat ik niet zou moeten opdraaien voor de kosten ten gevolge van zijn vergetelheid.
(Nu onder ons gezegd, de meeste offertes die ik ontving voor een rennovatie waren niet altijd duidelijk. zelfs na enkele aanpassingen slaagt men er vaak niet in een duidelijke offerte op te stellen....)
Sorry, ik had niet goed begrepen… Dus die aannemer vordert 8.500 € werkuren enkel voor het betegelen?! :shock: Hoe groot is je badkamer? En hoe veel m2 tegels zou hij gezet hebben? :roll: Ik zou mijn twijfels hebben dat het gewoon om vergetelheid gaat…
Staan de werkuren voor de andere werken wel als zodanige aangegeven?

stephan1982
Topic Starter

#7 , 08 nov 2021 14:29

Onze kost aan materialen was ongeveer 10 000 euro.
Ik heb hem wel al laten weten dat wij met deze factuur niet akkoord kunnen gaan, weliswaar via e-mail.
Geen aangetekende brief.
Is dit nodig, of kan ik dit alsnog doen? Tot op heden heb ik zelf nog geen ingebrekestelling ontvangen....
Dank voor alle reacties.

freelance

#8 , 08 nov 2021 14:42

Quote : " Wij hadden offertes ondertekend die uitkwamen op een totaalbedrag van 18500 euro (materialen en werkuren). "

Indien ondertekend door klant EN aannemer , is dit bindend .
Tenzij er tijdens de werkzaamheden andere werkzaamheden gebeurt zijn , waar schriftelijk akkoord over bestaat .
Factuur schriftelijk EN aangetekend protesteren .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

stephan1982
Topic Starter

#9 , 08 nov 2021 15:33

De werkduur werd geschat op 3 weken. Uiteindelijk heeft het bijna 3 maand geduurd, wat niet wil zeggen dat ze 3 maanden gewerkt hebben natuurlijk. Meestal 1 man, soms 2 man...

Moet ik in mijn aangetekend schrijven ook nogmaals de reden van protest uiteenzetten of mag ik verwijzen naar mijn e-mail?

Het zou stom zijn indien ik zou gestraft worden omdat ik de juiste procedure(volgorde) niet ken.

mvg

cesto

#10 , 08 nov 2021 15:46

Zeker alle feiten en argumenten nogmaals opsommen en ook toevoegen dat je een tegenvordering zult indienen voor tergend en roekeloos geding indien die aannemer echt zo dom is om naar de rechter te stappen. Daarna even afwachten op hun reactie. Indien ze verder moeilijk en onverstandig doen mag jij zelf een afrekening voorleggen volgens jouw schatting van de gepresteerde werkuren, en gewoon die som betalen. Zo ben je gerust.

stephan1982
Topic Starter

#11 , 10 nov 2021 16:08

De overeengekomen prijs was inderdaad al lang geleden betaald. Meer zelfs, ik heb reeds ongeveer 2000 euro meer betaald dan afgesproken. Weliswaar een factuur afkomstig van zijn collega (ook zelfstandigen) waarop de werkuren vermeld stonden. Op het ogenblik van deze werkuren te betalen had ik even getwijfeld omdat ik oorspronkelijk deze factuur niet in deze vorm verwacht had. Ik had hen daarover ook aangesproken en ik kreeg te horen : sorry, ik was een offerte (van collega) vergeten door te sturen.
Ik kreeg vandaag een ingebrekestelling van zijn advocaat.
Ik heb het gevoel dat ik er ga ingeluisd worden, misschien mede door mijn naïviteit (had mss niet zo snel de voorlaatste factuur moeten betalen....maar dan stond ik waarschijnlijk nog verder achteruit...)
Indien dit geen vergetelheid zou geweest zijn van de aannemer, dan zie ik het wel als een ernstige vorm van misleiding.
Ik dacht dat er ook zo een wetsartikel bestond die dicteert dat men geen consumenten mag misleiden? Maar ik ben helaas geen jurist....
Weet niet of ik van de rechter toch nog ietwat gehoor zou kunnen krijgen....

mvg

cesto

#12 , 10 nov 2021 16:35

Misleiden is een breed begrip, en ik zou niet reageren op een ingebrekestelling met zo’n onbepaald argument. U moet als bouwheer dat betalen wat afgesproken was met de aanenmer, punt. Dit moet uw standpunt blijven tegenover de tegenpartij.

stephan1982
Topic Starter

#13 , 11 nov 2021 09:31

In de brief van ingebrekestelling die ik ontving staat dat ik nog een laatste kans krijg om te betalen: openstaand bedrag + interesten + 950 euro schadevergoeding.

Indien ik hier geen gevolg aan zou geven binnen 15 dagen zou ik gedagvaard worden en zullen de hoge gerechtskosten aan mij worden doorverwezen. Zo stelt de advocaat.

Stel dat de rechter de aannemer toch zou gelijk geven, dan stel ik mij de vraag tot hoe hoog ongeveer de gerechtskosten kunnen oplopen? Het bedrag dat nu van mij wordt geëist zou ik amper kunnen betalen. als daar nog een paar duizend euro (?) aan gerechtskosten zou bijkomen is dat miserie. Iemand die een worst case scenario kan inschatten?
Dank voor alle reacties.

cesto

#14 , 11 nov 2021 10:24

In de brief van ingebrekestelling die ik ontving staat dat ik nog een laatste kans krijg om te betalen: openstaand bedrag + interesten + 950 euro schadevergoeding.

Indien ik hier geen gevolg aan zou geven binnen 15 dagen zou ik gedagvaard worden en zullen de hoge gerechtskosten aan mij worden doorverwezen. Zo stelt de advocaat.

Stel dat de rechter de aannemer toch zou gelijk geven, dan stel ik mij de vraag tot hoe hoog ongeveer de gerechtskosten kunnen oplopen? Het bedrag dat nu van mij wordt geëist zou ik amper kunnen betalen. als daar nog een paar duizend euro (?) aan gerechtskosten zou bijkomen is dat miserie. Iemand die een worst case scenario kan inschatten?
Dank voor alle reacties.
Hou geen rekening met die waarschuwingen/aanmaningen/bedreigingen: het is standaard advocatenspelletje, juist bedoeld om mensen te laten schrikken.
De gerechtskosten zijn in principe de rechtsplegingsvergoeding (1170 € in jouw geval, de referentiebedragen kun jijzelf opzoeken op het internet) én de kosten van de dagvaarding (+/- 300 €) als je verliest. Dit is de worst case scenario.

Uit je verhaal heb ik echter nog steeds niet begrepen wat de argumenten van tegenpartij zijn, en op welke basis die aannemer die extra kosten blijft vorderen.

freelance

#15 , 11 nov 2021 15:38

Ik blijf bij mijn antwoord # 10 .

** Offerte goedgekeurd , en factuur volledig betaald ( tenminste het factuur bedrag die OVEREENGEKOMEN was in de offerte - en dit is BINDEND , indien geen bijkomende overeenkomsten die beide partijen schriftelijk overeengekomen zijn ) .

Reageren zoals beschreven in # 11

Afgaand op de informatie die u hier geeft , zou ik eerder uitgaan van een "best case scenario " .
Wat de advocaat stelt :
"Indien ik hier geen gevolg aan zou geven binnen 15 dagen zou ik gedagvaard worden "
zou mogelijk kunnen gebeuren .
maar het volgende : " en zullen de hoge gerechtskosten aan mij worden doorverwezen. "
is typisch advocaten bluf .
Wanneer het tot een gerechtelijke procedure zou komen , consulteert u toch best een eigen advocaat , want gezien het bedrag gaat dit naar rechtbank 1e aanleg , en daar kan een niet juridisch onderlegd persoon makkelijk overdonderd worden .
Het betwiste bedrag lijkt mij hoog genoeg om hier een advocaat voor in te schakelen ( indien het tot een dagvaarding zou komen , wat nog niet eens zeker is ) .
Wat een wet interessant maakt ,
is wat er in die wet , niet in staat .

Terug naar “Aanneming”