In de brief van ingebrekestelling die ik ontving staat dat ik nog een laatste kans krijg om te betalen: openstaand bedrag + interesten + 950 euro schadevergoeding.
Indien ik hier geen gevolg aan zou geven binnen 15 dagen zou ik gedagvaard worden en zullen de hoge gerechtskosten aan mij worden doorverwezen. Zo stelt de advocaat.
Stel dat de rechter de aannemer toch zou gelijk geven, dan stel ik mij de vraag tot hoe hoog ongeveer de gerechtskosten kunnen oplopen? Het bedrag dat nu van mij wordt geëist zou ik amper kunnen betalen. als daar nog een paar duizend euro (?) aan gerechtskosten zou bijkomen is dat miserie. Iemand die een worst case scenario kan inschatten?
Dank voor alle reacties.
Hou geen rekening met die waarschuwingen/aanmaningen/bedreigingen: het is standaard advocatenspelletje, juist bedoeld om mensen te laten schrikken.
De gerechtskosten zijn in principe de rechtsplegingsvergoeding (1170 € in jouw geval, de referentiebedragen kun jijzelf opzoeken op het internet) én de kosten van de dagvaarding (+/- 300 €) als je verliest. Dit is de worst case scenario.
Uit je verhaal heb ik echter nog steeds niet begrepen wat de argumenten van tegenpartij zijn, en op welke basis die aannemer die extra kosten blijft vorderen.