Beste,
Ik ben recent bij mijn vriend verhuisd in de Stad Brussel en mijn adreswijziging moest gecontroleerd worden door de wijkagent. De agent vroeg of ik ook op het huurcontract stond maar dat niet het geval was. Hij vroeg dat ik zo snel mogelijk op de huurcontract moet toegevoegd worden. Hij herhalend het en zei dat het heel belangrijk was. Hij wilt dat dat wij een geüpdatet contract naar hem stuurt, naar wat zijn persoonlijk werk mailadres.
De agent zei ook dat deze informatie is voor zijn zaken en niet voor de stad, en dat mijn adreswijziging werd aanvaard voor de dienst bevolking bij de stad. Misschien ontbreekt hier details want de conversatie ging helemaal in het Frans, een taal dat ik niet spreek, maar mijn vriend kan in het frans en vertaalde (ik hoop goed genoeg) wat hij heeft gezegd.
Trouwens toen mijn partner in het appartement verhuisde heeft dezelfde wijkagent gevraagd om het huurcontract te zien. Hij deed dat om te zien wie op het contract stond.
Ik vond het raar want ik woonde met mensen, zowel een huurder als een eigenaar van de woning, en heb nooit meegemaakt met de wijkagent. Ze controleerden toen het huurcontract/eigendomsakte niet. Ik probeerde dit questie op te zoeken maar ik zie geen expliciete aanwijzingen naar een wettelijk kader dat dit eist.
Alvast bedankt voor jouw reacties.