Op 1 Nov 2021 omstreeks 14u ging ik
samen met mijn gezin naar Kinepolis te Gent. Aan de inkom werden we gecontroleerd door stewards op onze corona pass en ID.
Na het vertonen van mijn corona pass realiseer ik dat ik mijn portefeuille vergeten was en dus ook niet in bezit was van mijn ID. Ik stelde aan de steward voor om mijn identeitsgegevens te tonen via het Itme app. Aangezien dit gebruikt en aanvaard wordt bij verschillende overheidsinstanties, dacht ik dat het voldoende zou zijn.
De steward weigerde, Het aarde uit in een discussie waardoor de manager erbij kwam. De manager bevestigde dat de identiteit via de Itsme app voldoende was en verleende mij toegang. Eenmaal binnen aan de ticketmachines had ik het met mijn vrouw even nog over de situatie en uitte ik nog even mijn ongenoegen over de steward omdat we tijd verloren hadden voor onze film.
De manager ging me achterna en zei uit het niks "als u verder doet ga ik u buiten zetten". Aangezien ik in orde was met mijn covid pass, identiteit en bioscoopticket, vroeg ik haar om welke reden. Volgens haar omdat ik personeel zou beledigd hebben. Dit verbaasde mij want tijdens de discussie verhefde niemand zijn stem (zowel mezelf als de niet) en werden er geen profiniteiten gebruikt. Ik vertelde haar op een assertieve wijze dat ik met mijn vrouw aan het praten was en zij er niks mee te maken had. Ze nam mijn antwoord niet in goede aard en haalde er de politie erbij.
Eenmaal de politie ter plaatse vertelde ze dat ik het personeel bedreigde en ik neus aan neus stond met haar en ze daarom besloten had om mijn toegang te ontzeggen. Ik zei tegen de politie dat ze loog en dat ik klacht wou neerleggen.
Resultaat: mijn toegang werd alsnog ontzegt en volgens de politie kon ik geen klacht indienen omdat ik geen geldige reden had.
Nu vraag ik mij nog steeds af waarom en op welke basis ze mij de toegang ontzeggen? Er is praktisch niks gebeurd! Geen verbale of fysieke agressie! En ik was met alles in orde! Een klant mag dus niet kritisch of ontevreden klinken want anders wordt je buiten gezet. Zo heb ik ook mijn twijfels over de bevoegdheid van de stewards. Mogen die een controle uitvoeren?
Mvg,