Goedenavond,
Op 28/06 is mijn vrouw beginnen werken als teamcoördinator in een woonzorgcentrum van X met een contract van bepaalde duur dat afloopt op 31/12. Dit zou zo voor iedereen zijn die nieuw begint. Het daaropvolgende contract is dan van onbepaalde duur.
Toen ze enkele weken bezig was had ze een evaluatiegesprek waar ze gewezen werd op enkele werkpuntjes, maar niks ernstig. Alles verloopt vlot tot vorige vrijdag.
Vorige vrijdag 22/10 gaat mijn vrouw gewoon werken en begint aan haar dagdagelijkse taken en besprekingen. Geen vuiltje aan de lucht.
Om 14u moet ze bij de campusdirecteur komen voor een bespreking. In haar ogen niks eigenaardigs omdat dit wel meer gebeurde.
Tot haar grote verbazing krijgt ze te horen dat ze met onmiddellijke ingang ontheven wordt uit haar functie. Ze moest meteen de sleutels van haar bureau, alsook de laptop meteen teruggeven.
Mijn vrouw was compleet uit haar lood geslagen en ze mocht zelfs naar huis komen. Eerst was ze op de desbetreffende campus niet meer welkom. Na wat over en weer mailen werd dat door de campusdirecteur bijgesteld naar :" Kom maandag maar naar hier. We zullen wel zien wat we je kunnen laten doen."
Uiteindelijk heeft ze dan maandag op haar gewone campus doorgebracht, maar met een compleet andere functie en helemaal afgezonderd.
Ondertussen had de directeur van de campus contact gehad met een directrice van een andere campus om te zien of zij misschien werk had voor mijn vrouw. Dus gisteren en vandaag heeft mijn vrouw ergens helemaal anders gezeten met een totaal andere functie. Ze heeft echter geen nieuw contract gekregen voor haar nieuwe functie. Ze blijft dus werken onder het contract van teamcoördinator, maar van die functie is ze ontheven. Het enige dat ze haar wel met zekerheid konden zeggen was dat ze onder contract staat tot en met 31/12.
Kan dit allemaal zomaar. Uit haar functie gezet met onmiddellijke ingang is toch hetzelfde als ontslag om dringende reden, niet?
Maar ze heeft geen waarschuwing(en) gehad.
En nu?