Particulier, werkt bij een bedrijf en schrijft een factuur.

Jaak
Topic Starter

Particulier, werkt bij een bedrijf en schrijft een factuur.

#1 , 03 aug 2006 16:52

Als beginnend zelfstandige heb ik hulp nodig. Mijn boekhouder heeft mij aangeraden om iemand in dienst te nemen maar niet onder een bediendenstatuut.

Mijn boekhouder heeft mij voorgesteld dat ik deze persoon een bedrag betaal (1200 Euro) en dat deze particulier mij een factuur voor hetzelfde bedrag uitschrijft.
Ik heb daar een aantal vragen rond:

1. Kan hij mij een factuur uitschrijven? Ik vermoed van wel.
2. Die factuur kan ik als kost inbrengen. Hij zal die inkomsten moeten aangeven op zijn belastingsaangifte. Hoe geeft hij dat aan op zijn belastingsaangifte?
3. Welk % belastingen gaat men hem daar voor aanrekenen.
4. Hoeveel mag hij op die manier bijverdienen als particulier?
5. Wat is het maximum bedrag dat hij mag bijverdienen?
6. Hoelang mag ik hem op deze wijze betalen?

Dank bij voorbaat,

Jaak

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
djanodive

#2 , 20 apr 2008 17:20

Heel simpel: doe het niet.

De reden: als de belastingen of sociale zekerheid merkt dat deze persoon enkel en alleen voor u werkt en jij hem daarvoor betaald via een factuur, zou men kunnen stellen dat deze persoon eigenlijk bij u in dienst is. Met als gevolg dat je de rsz zal moeten nabetalen en dat kan heel hoog oplopen (boetes en interesten erbij).

Die persoon zal moeten een ondernemingsnummer aanvragen, alsook een BTW-nummer en is op dat moment geen particulier meer. Hij word dus ook zelfstandige (in hoofd-of bijberoep). Vergeet niet dat hij om in bijberoep te werken ook een hoofdberoep moet hebben dat minimum halftijds is. En hij zal jouw ook BTW moeten aanrekenen op zijn uitgeschreven facturen.

Dus let er gewoon mee op...

Bidibi

#3 , 23 apr 2008 22:23

1. Ja, als hij zich vestigt als zelfstandige
2. Hangt ervan af of hij gaat voor een éénmanszaak of een vennootschap.
Wss gaat het hier over een éénmanszaak. Hij zal dus belast worden via de personenbelastingen en dient zijn inkomsten aan te geven in deelII van de belastingsaangifte als beroepsinkomsten
3. Idem als bij particulier, tot. belastbaar inkomen wordt in schijven gegoten. (Bij vennootschap +/-33.33%.)
4. Er staat geen max. op het te verdienen bedrag.
5. Zolang jullie willen.

Reclame

roadie

#4 , 17 mei 2008 19:23

Indien deze "particulier" enkel voor u werkt is dit een verkapte loontrekkende en nzal de desbetreffende rechtbank steeds oordelen dat er sprake is van een dienstverband. Dergelijk systeem wordt dikwijls opgezet met de bedoeling RSZ te ontwijken.
Indien deze partulier zich voltijds inschrijft als zelfstandige, alle bijdragen betaalt en nog voor andere werkgevers werkt (lieft een beetje egaal verdeeld) is er geen vuiltje aan de lucht.

Indien uw boekhouder dergelijk advies verleent, zou ik veranderen van boekhouder!

Terug naar “Belastingen, BTW & Accijnzen”