Er zijn ook nog mogelijkheden zoals tijdelijke werkloosheid medische overmacht of tijdelijke ziekte-uitkeringen of minder gaan werken. Je blijft dan verder in orde met de sociale zekerheid waaronder ziektekostenverzekering én je bouwt nog verder een pensioen. Denk eraan als je je loopbaan "stopt" dan mag je wachten tot je wettelijke pensioenleeftijd vooraleer je in aanmerking komt voor een pensioen indien je niet voldoende jaren bewijst. Kan je niet in aanmerking komen voor een SWT? Je kan inderdaad ingeschreven worden als verblijvende in België als je op geen enkele andere manier kan verzekerd worden. Verdwijnen uit het arbeidscircuit of de sociale zekerheid is de domste beslissing die je kan nemen.
Ik heb er met de bedrijfsarts overgepraat, en ik werd begrepen, maar zijn beslissing werd na één week al snel overruled door het bedrijfsmanagement. Kwestie van geen precedent te scheppen. Ben je niet tevreden neem dan zelf ontslag. Het is niet zo simpel, maar dat er meer dan 500000 langdurige zieken in Belgie zijn, is naar mijn ervaring wel begrijpelijk. Het PS- voorstel om éénmaal in je carrière vrijwillig ontlslag te mogen zonder financieel gestroopt te worden is volgens mij redelijk.Landurig ziek zijn is niet mijn stijl, maar inderdaad wel slimmer. En als je de krant gelezen hebt vandaag: de jacht op de langdurige zieken wordt geopend!