Beste leden,
Situatie; moeder overleden in 2013, aangifte nalatenschap zelf ingediend, vader krijgt vruchtgebruik gezinswoning, 6 kinderen elk 1/6 BE. aangifte correct
aangenomen, erfbelasting betaald.
juli 2021: vader komt te overlijden.
Ik ga opnieuw de aangifte indienen, gezamenlijk met de overige kinderen, contact is ok (voorlopig )
- de rubriek gemeenschappelijk vermogen kan ik overslaan en doorgaan naar eigen vermogen?
- bij eigen vermogen actief komt de eindstand van de zichtrekening te staan
- bij eigen vermogen passief kies ik 2 x voor het forfait
- fiscaal vermogen: er is geen uitkering naar aanleiding van het overlijden van de erflater
- schenkingen geregistreerd en niet geregistreerd: 2 x nee
- inbreng en inkorting: er zijn geen giften die aan inbreng zijn onderworpen en inkorting werd niet gevraagd
- verzekeringen: brandpolis met alle gegevens
- vruchtgebruik: het overlijden heeft een uitdoving of overgang vruchtgebruik tot gevolg: - beschrijving: gezinswoning begunstigde: erfgenamen? uitdoving of overgang? bron van het vruchtgebruik?
- wettelijk opvolgend vruchtgebruik: er is geen wettelijk opvolgend vruchtgebruik
- fideï commis: geeft geen aanleiding tot overgang
- er zijn geen gunstmaatregelen
- bijgevoegde bewijsstukken:? waar voeg ik de eindstand van de zichtrekening toe?
Bijkomende vraag. Indien de gezinswoning nu duurder verkocht wordt dan zelf geschat in de aangifte van 2013 is er dan een probleem?
Alvast bedankt voor de hulp! Vgr, Pascal