Is dit zebra pad rechts geldig ??
Niet akkoord, een zebrapad bestaat uit witte lijnen. De achtergrondkleur/wegkleur speelt geen rol (en is in veel gevallen niet zwart). Bijgevolg is dit perfect rechtsgeldig.Is dit zebra pad rechts geldig ??
in het kort, neen, zijn niet rechtsgeldig.
Artikel 1. Algemene bepalingen
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
Het is verboden verkeerstekens voor andere doeleinden te gebruiken.
dan hebt ge nog artikel 5;
Artikel 5. Bindende kracht van de verkeerstekens
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
en als ik mij niet vergis staat er nog ergens in de definitie van hoe een zebrapad er uit moet zien dat deze moet aangeduid zijn met witte lijnen met zwart gedeelte er tussen . . .
U vergist zich:en als ik mij niet vergis staat er nog ergens in de definitie van hoe een zebrapad er uit moet zien dat deze moet aangeduid zijn met witte lijnen met zwart gedeelte er tussen . . .
Niet akkoord, een zebrapad bestaat uit witte lijnen. De achtergrondkleur/wegkleur speelt geen rol (en is in veel gevallen niet zwart). Bijgevolg is dit perfect rechtsgeldig.Is dit zebra pad rechts geldig ??
1.1. Alleen de verkeerstekens bepaald in het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer mogen gebruikt worden om de weggebruikers de aanwijzingen te geven waarop zij betrekking hebben.
De weggebruikers moeten de verkeerslichten, verkeersborden en wegmarkeringen in acht nemen wanneer deze regelmatig zijn naar de vorm, voldoende zichtbaar zijn en overeenkomstig de voorschriften van dit reglement zijn aangebracht.
en als ik mij niet vergis staat er nog ergens in de definitie van hoe een zebrapad er uit moet zien dat deze moet aangeduid zijn met witte lijnen met zwart gedeelte er tussen . . .
ik vergis mij niet, zoals ik bij leen ook aan haalde, er word algemeen alleen gesproken over witte strepen om rechtsgeldig te zijn als zebrapad, andere kleuren van strepen maken dat dit geen zebrapad per definitie in de wegcode is . . .U vergist zich:en als ik mij niet vergis staat er nog ergens in de definitie van hoe een zebrapad er uit moet zien dat deze moet aangeduid zijn met witte lijnen met zwart gedeelte er tussen . . .
76.3. De oversteekplaatsen voor voetgangers worden afgebakend door witte banden, evenwijdig met de as van de rijbaan.
Enkel de witte banden zijn beschreven in de wegcode, de kleur(en) tussen de witte banden zijn nergens voorgeschreven.
Opnieuw niet akkoord, er zijn genoeg plaatsen waar de weg een rode of gele tint heeft.Niet akkoord, een zebrapad bestaat uit witte lijnen. De achtergrondkleur/wegkleur speelt geen rol (en is in veel gevallen niet zwart). Bijgevolg is dit perfect rechtsgeldig.
achtergrond kleur speelt wel een rol, staat omschreven als "zwart" ergens in de wet/wegcode (is weer zo obscuur klein lijntje dat ge ni rap vind)
dit om de witte strepen duidelijk te laten overkomen en om vergissingen te vermijden en de zichtbaarheid ervan te vergroten.
maar ge zegt het zelf, het bestaat uit WITTE strepen
er mogen bijgevolg geen andere "kleuren" aangebracht worden anders is het volgens u zelf geen zebrapad meer . . .
de regenboog is geen "achtergrond" kleur maar zijn ook strepen . . .
in Belgie geen idee, ik ga ook geen ongeval veroorzaken of een andere overtreding begaan om het uit te zoekenOp zich is dat ook maar een interpretatie (zij het iets deskundiger dan de mijne). Is er hier effectieve rechtspraak over?
Is dit zebra pad rechts geldig ??
De oversteekplaats wordt helemaal niet aangeduid met andere kleren ...maar er is geen uitzondering voorzien dat een zebrapad mag aangeduid worden met andere kleuren dan wit, 99;9 van de straten zijn immers standaard zwart/grijs.
Alvast in B is er geen discussie:in nederland zit men met de zelfde discussie
zoals ge zelf zegt, volgens de wegcode bestaat een zebrapad uit witte strepen (niks meer of minder)De oversteekplaats wordt helemaal niet aangeduid met andere kleren ...maar er is geen uitzondering voorzien dat een zebrapad mag aangeduid worden met andere kleuren dan wit, 99;9 van de straten zijn immers standaard zwart/grijs.
Ze wordt aangeduid in wit.
Alvast in B is er geen discussie:in nederland zit men met de zelfde discussie
Er is geen enkele juridische reden om NIET van een zebrapad te spreken