Beste,
Ik zal mijn situatie even kort voor jullie weergeven.
Een goede maand geleden heb ik de affaire ontdekt van mijn vriendin en wij zijn hierna uit elkaar gegaan. Wij waren wettelijk samenwonend ( deze werd tot op vandaag nog niet beëindigd ) en hadden onze woning 4 jaar geleden samen aangekocht ( 50/50 eigenaar).
Samen hebben wij 1 kind van bijna 5 jaar oud. We zouden elk week om week de zorg op ons nemen via co-ouderschap kosten 50/50 verdelen. Dit dienen wij nog te laten bevestigen bij de bemiddelaar en voor de jeugdrechtbank. Haar nieuwe vriend heeft 2 kinderen, deze zouden daar ook in dezelfde week verblijven.
Mijn (ex) vriendin heeft besloten de woning te verlaten en te gaan samenwonen het haar nieuwe vriend ( waarmee ze een affaire had ).Zij huren samen een appartement. Zij verhuist dit weekend en neemt de samen overeengekomen meubels mee ( nog niet beschreven in een dading ).
Ik zou (tijdelijk) in de eigen woning blijven en zelf de volledige hypotheek betalen. Nu weet ik dat zij een huurdersvergoeding van mij kan vragen aangezien ik in "haar" woning verblijf. Indien ik het huis zelf zou verlaten en iets zou huren of ergens zou intrekken zou dit recht wegvallen en dient zij ook de helft van de hypotheek te betalen.
Moest ik er voor beslissen om eventueel ( tijdelijk ) bij mijn ouders in te trekken ( en mijn domicilie naar daar te verplaatsen ). Kan zij in dit geval moeilijk doen over het co-ouderschap van onze zoon? Hij zou daar zijn eigen kamer hebben en is reeds jaar en dag vertrouwd met de omgeving/personen. Hij werd hier elke dag opgevangen voor en na school / weekends.
Ik zou dit doen aangezien ik er momenteel nog niet uit ben of ik de woning eventueel wil/kan overhouden én om haar recht op het vragen van een huurdersvergoeding te ontnemen/ontwijken. In afwachting van de beslissing zou ik gratis kunnen inwonen bij mijn ouders.
Alvast bedankt voor de informatie !