dank u wel voor deze reatie.
zeer goede verduidelijking, meer nadat ik haar heb gehoord.
We wachten nog steeds af wanneer ze ons contacteert en we gaan zelf ook dagelijks haar telefoon even laten rnkelen ter memorisatie, al zal het niet nodig zijn haar te herinneren gezien uw puntje 3.
1: Ze heeft inderdaad onderhandeld, zegt ze, maar de gebreken zijn pas 7 of 8 maand na het dispuut rond het binenwerk (gedeeltelijk onbetaalde factuur) opgedoken, tijdens de aanzet richting eerste voorjaarsstorm in februari 2020.
Dit kwam er dus later bij.
Mijn verzekeraar heeft een expertise laten uitvoeren op mijn vraag, dit was bekostigd door mijn makelaar die er in tussen kwam.
Daar staat mijn raadsman buiten, maar deze maakt wel deel uit van het dossier uiteraard.
2: Dit klopt helemaal, en misschien is dit de werkwijze van onze raadsman om dan via uw puntje 3 verder te werken?
Misschien stelt ze zo de tegenpartij in slecht daglicht, hoe kijkt de rechter hiernaar?
4: De pergola is geen kleintje, heeft ca 18000 euro gekost en de bouten voor de screengeleiders zijn volgens de kleine expertise te kort. Een bout heeft zelfs geen gat gemaakt laat staan draad getrokken.
De fabrikant doet deze montage om "onherstelbare" fouten te vermijden. Om deze bouten te vervangen moet de dakconstructie er volledig af en de poten palend aan de achterbouw moeten losgemaakt.
Kortom, er mogen 2 poten blijven staan, de rest moet volledig gedemonteerd, en terug opgebouwd.
Daarom spreekt de fabrikant over "onherstelbare fouten" in de montagehandleiding. Deze heb ik ook van zijn site gehaald.
De kosten zullen wel lager dan die 10000 euro, en er staat nu nog 2 (van de 5 jaar) garantie op terwijl hij verder aftakelt.
Er is inmiddels nog een screen losgekomen aan 1 kant.
Mijn raadsman heeft me ook vorig jaar voor deze kosten in uw punt 4 gewaarschuwd.
Maar wat als het reeds 90% vast staat dat deze fout de oorzaak is, wie betaalt dan deze procedurekosten, en wie betaalt dan de tegensprekelijke gerechtelijke tegenexpertise?
Mijn verzekeraar was vergeten de tegenpartij uit te nodigen op onze eigen expertise, of deze weigerde te komen.
Dus onze expertise is in feite eenzijdig.
Ook hier op heeft onze raadsman gewezen vorig jaar.
Misschien kan u een aantal vragen verduidelijken:
1. Werd er een procedure gestart voor de bouwgebreken? Volgens hoe ik lees niet ... Ik vermoed dat er enkel 'minnelijke' expertises hebben plaatsgevonden om een 'oplossing' te trachten te vinden.
2. Indien ik goed begrijp heeft de dagvaarding die u NU ontvangen hebt te maken met de onbetaalde factuur. Indien u zelf geen procedure start voor de bouwgebreken, dan kan de aannemer uiteraard eerst een procedure starten voor de onbetaalde factuur. De aannemer dient overigens niet over de bouwgebreken te spreken.
3. Uw raadsman zal de onbetaalde factuur voor de rechtbank betwisten en een tegeneis instellen voor de bouwgebreken (inclusief de pergola) en zal de aanstelling van een gerechtsdeskundige vorderen (die u zal dienen voor te schieten).
4. Gelet vrederechter zal de openstaande factuur minder dan 5.000 € zijn, hoeveel bedragen de bouwgebreken? Indien deze kost beperkt is (minder dan 10.000 € ) dan kost het voeren van de procedure u meestal meer... (Provisie gerechtsdeskundige is snel 3.000-5.000 € )