#9 , 02 aug 2021 12:22
Omdat ik niet tijdig advies had, toch maar de sleutels gaan halen. De politie raadde mij dit ook aan omdat volgens hun de verhuurder mij niet voor aanvang contract binnen moet laten.
Eens binnen liet het uiteraard te wensen over. Er lag nog een verrassing van de schilder in het toilet te wachten op mij, het toilet spoelde niet door en zelfs het plaatje met de knoppen was van de muur gehaald. Ik moest zelf maar uitzoeken welke waterleidingen ik moest open zetten.
De gordijnen die ik bij vertrek op mijn kosten moet laten reinigen, hingen er stoffig en gekreukt bij toen ik mijn intrek nam. Het gaat hier om serieus wat vierkante meters aan gordijnen.
En het verven, tja, het is duidelijk te zien waar er geplamuurd is / gaten opgevuld zijn en ook veel kleurverschil. Dat laatste komt door te retoucheren waar nodig i.p.v. de hele zijde opnieuw te verven. Normaal zou ik hier niet over struikelen, maar als ik 675€ moet betalen om bij mijn vertrek het hele appartement in 3 lagen te schilderen, wens ik ook dat het bij aanvang op die manier gebeurd is natuurlijk.
Verder is er nog de algemene staat van het appartement, er zijn veel kleine krassen en beschadigingen op alle deurframes, krassen op witte panelen, het paneel van de invouwvaatwasser hangt los. Op papier gaat het om een totaalrenovatie in absolute nieuwstaat, maar in de realiteit valt er toch genoeg op te merken.
Ook staat in het contract dat alle toestellen van AEG zijn (zowat het duurste merk), terwijl ALLES van Ikea is (zowat de goedkoopste).
Graag advies hoe ik hiermee verder ga. Nu dat ik er effectief zit, wil ik eventueel wel blijven, maar dan wel onder eventuele voorwaarden zoals schrappen van de clausules omtrent verven en gordijnen en eventueel een kleine korting van 25€ op de huurprijs voor de goedkope toestellen. Is dit haalbaar?
Hoe dek ik mij best in? Start ik meteen een procedure bij de vrederechter of stuur ik eerst een aangetekend schrijven naar de eigenaar?
Ik heb alvast het hele appartement in detail gefotografeerd