#4 , 21 jul 2021 23:11
1. Schilderen is altijd voor de verhuurder. Deze passage is ongeldig.
Kan voer zijn voor de rechtbank dus.
2. Huurdersverzekering is wettelijk verplicht.
Afstand van verhaal is een optie voor de verhuurder: dan moet er net geen verzekering afgesloten worden, maar zit de verzekering in de huur inbegrepen.
3. Ik maak uit puntje 2 op dat er een afstand van verhaal is, waardoor je dus geen verzekering dient af te sluiten en alles via de verhuurder verloopt.
Gebroken ruiten zijn voor de huurder. Lijkt mij dus geen vreemde passage te zijn.
Let wel: die verzekering dekt enkel het pand, niet uw meubelen en dergelijke. Daarvoor mag je steeds een eigen verzekering afsluiten natuurlijk, maar dit is dus niet verplicht.
4. Verwarmingstoestellen moeten bij wet sowieso tweejaarlijks (of zelfs jaarlijks in bepaalde gevallen) gekeurd te worden, en dit is inderdaad voor de huurder.
5. Geen professionele activiteiten is een veelvoorkomende passage, en niet verboden.
De reden is dat alles wat de huurder inbrengt van onkosten mbt de huur naar de verhuurder wordt doorberekend door de fiscus.
De oplossing is dus simpelweg geen huurkosten inbrengen in je belastingen, dan is de kans zeer groot dat de verhuurder er niet over zal vallen.
6. Het is niet uw probleem op welk rekeningnummer overgeschreven moet worden.
Als dit een privérekening zou blijken te zijn, kunt u altijd een tip achterlaten voor zwart geld, maar dit maakt niets uit voor uw hoedanigheid van huurder.
Als dit de puntjes zijn waar u over valt, lijkt dit mij dus geen wurgcontract te zijn, maar eerder een modelcontract (op het schildergedeelte na).
Als laatste wil ik even melden dat een domiciliëring altijd door de begunstigde dient afgesloten te worden.
Als schuldenaar (huurder) kan je dit niet opstarten.
Ik acht de kans zéér groot dat men een doorlopende opdracht bedoelt, en geen domiciliëring.