Beste allen,
Maand geleden heb ik een videogame ter waarde van 29,5 EUR aangekocht via 2dehands.be. Dit bedrag werd gestort op een belgisch IBAN nummer. Nadien verdween het contact en verwijderde de koper ook al zijn zoekertjes op 2dehands. Opgelicht dus...
Inmiddels heb ik online klacht ingediend bij de politie. Deze maakte enkel het vereenvoudigd pv dossier op. Dit is nieuw en blijkbaar worden deze na één maand voorgelegd bij de procureur des konings en die beslist dan wat er mee gebeurd. Maar volgens gaat hier verder niets mee gebeuren.
Opvragen van de gegevens van de verkoper bij de bank en 2dehands kan enkel mits een officiële invordering (wet van de privacy). 2dehands heeft wel gezegd mee te werken maar moet hiervoor een officiele invordering van de politie ontvangen (wat ik dus niet heb - enkel bewijs van akte aangifte)
Nu vrees ik zo dat de politie hier verder niets mee gaat doen...te laag bedrag om verder hierop in te gaan...
Doch hoort er bij elk belgisch IBAN een echte identiteit dus dit moet toch niet moeilijk zijn dit te achterhalen?
Nu zit ik inmiddels mogelijk terug bij eenzelfde geval van oplichting...Weliswaar een groter bedrag gestort maar ook het IBAN nummer +naam/voornaam is hier gekend. Na wat zoekwerk heb ik ook de FB pagina, mogelijks adres en voornaam achternaam van deze persoon (die denk ik wel rëeel zijn).
Aangezien mijn vrees er uit bestaat de politie ook hiermee niets gaat doen wil ik weten wat de beste volgende stap is.
Kan een advocaat een dossier opstarten tot het verplichten van het starten van een onderzoek tot het bekomen van deze gegevens?
Of wat doe ik hier best verder mee? Dekt rechtbijstandverzekering dit? Zullen de gerechtskosten verhaald worden op de tegenpartij?
Alvast bedankt voor de info