Kan dat zonder effectief een zelfstandige activiteit te hebben/plannen?Als je de middelen hebt, kan je je ook als zelfstandige aansluiten bij bv Acerta, of een andere kas. Je wordt dan onbezoldigd zelfstandige zonder BTW/ondernemingsnummer en je betaalt de minumumbijdrage die nu zo rond de 740€ per kwartaal is. Je bent dan aangesloten bij de mutualiteit én je doet ook aan pensioenopbouw.
Zoals TS aangaf die periode dan ‘rentenier’ te zijn. Kan perfect.Kan dat zonder effectief een zelfstandige activiteit te hebben/plannen?Als je de middelen hebt, kan je je ook als zelfstandige aansluiten bij bv Acerta, of een andere kas. Je wordt dan onbezoldigd zelfstandige zonder BTW/ondernemingsnummer en je betaalt de minumumbijdrage die nu zo rond de 740€ per kwartaal is. Je bent dan aangesloten bij de mutualiteit én je doet ook aan pensioenopbouw.
Hallo,
Omwille van ziekte kon ik na mijn middelbare school geen hogere studies aanvatten. Ik werk nu al jaren met een ASO diploma in verschillende sectoren zowel met vast contract als op interimbasis.
Ergens heeft het me altijd ontbroken om alsnog een hoger diploma te behalen.
Ik weet dat er mogelijkheden zijn om dit in avond of deeltijds afstandsonderwijs te doen náást een job maar die cominatie zal omwille van die chronische vermoeidheid te zwaar zijn. Het is dus een OF verhaal.
Ik ben 28 en woon feitelijk samen met mijn partner. We hebben geen lening meer lopende. Ik denk eraan om mijn job volledig op te zeggen (geen recht op werkeloosheidsuitkering) en fulltime dagonderwijs te volgen.
Echter besef ik dat dit maatschappelijk niet gangbaar is en dat ik dan alle sociale zekerheidsrechten verlies, mijn ziekteverzekering e.d. Aangezien ik dan niet meer zou bijdragen.
Indien u CVS heeft, zult u toch geregeld een beroep moeten doen op de sociale zekerheid en ziekteverzekering. In ben wel een beetje thuis in CVS en besef indien gegrond, dit wel degelijk tal van medische kosten meebrengt. Toch opletten geblazen voor u een keuze maakt. Lees zeker ook eerst de linken in onderstaande reacties.
(En dus eigenlijk “rentenier?”
Kan iemand me verder helpen hoe dit wel mogelijk zou zijn? Volledig ten laste komen van mijn partner? Het betreft geen knelpuntberoep dus een uitkering behouden is ook geen optie.
Alvast bedankt!
https://www.vlaanderen.be/student-zelfstandigeIk zie dat je als zelfstandige /student vestigen enkel tot 25 jaar is , dit is dus geen optie meer..