Het huis waar ik gedomicilieerd sta, ben ik aan het verbouwen om ofwel te verhuren of te verkopen. Afval doe ik naar het containerpark, en huishoudelijk afval geef ik gewoon mee op mijn huidig verblijfadres.
Via een brief kreeg ik de melding om een diftar container te kiezen, maar op de mail terug dat ik deze niet nodig heb en die keuze aan de volgende eigenaars wil laten, wordt mij toch die verplichting opgedrongen. Als de gemeente de keuze van hun private partner voor hun afvalverwerking mij opdringt, kan ik dan alleen maar akkoord gaan, aan eender welke tarief, aan eender welke voorwaarde? Deze invoering is nieuw nadat ik al inwoner was.
Als de gemeente mij morgen opdringt bij welke private partner ik al mijn persoonlijke data moet opslagen en ik akkoord moet gaan ongeacht wat zij met die data verderdoen (verkopen of openbaar publiceren), dan lijkt mij dat een inbreuk op de GDPR.
Lijkt mij duidelijk dat de inhoud van mijn vuilniszak kan leiden tot de identificatie van mij als persoon, en bovendien die chip al meteen data over mij heeft. Ik ben het helemaal eens dat de vervuiler betaald, maar het lijkt mij kafkaiaans dat de gemeente mij verplicht in te stappen met een private onderneming?