Hoi,
1 april ben ik begonnen als zelfstandige in bijberoep. Eind april hebben ze mij op mijn werk ontslagen, officieel omdat ze geen toekomst voor mijn profiel zagen in het bedrijf, maar onofficieel omdat ik weigerde elke dag overuren te maken, en omdat ik commentaar had dat we met 20 mensen in een kantoor zaten terwijl 90% makkelijk van thuis kon werken maar niet mocht. Mijn bijberoep is in een volledig andere sector. Tot op heden heb ik nog geen opdrachten gehad voor dit bijberoep en heb ik nog geen inkomsten gegenereerd. Ik heb ook nog geen reclame gemaakt hiervoor, enkel wat materiaal aangekocht.
Ik dacht dat het niet veel problemen ging geven voor een uitkering te krijgen, maar 1 van de voorwaarden voor een uitkering is dat ik minstens 3 maand mijn bijberoep moet uitgeoefend hebben voor de aanvraag tot uitkering. Dit is duidelijk niet het geval, en ik weet niet wat ik moet doen. Ik moet een schriftelijk verweer uiteen zetten en mijn facturen, btw-aangiftes en dergelijke meesturen, maar ik heb letterlijk niets van inkomsten gehad. Anderzijds heb ik vanaf 1 juni opnieuw voltijds werk, en is een uitkering op zich niet zo belangrijk, ware het niet dat ik dan waarschijnlijk tijdens mijn werkloze periode als zelfstandige in hoofdberoep ga beschouwd worden en dat mijn sociale bijdrage geen 90 maar 700 euro gaat bedragen. Dat zou bijzonder pijnlijk zijn.
Is er iets wat ik kan doen voor een gunstige uitkomst?
Alvast bedankt.