En tot in hoeverre kan ik het bestuur of grootaandeelhouders aansprakelijk stellen voor frauduleus gedrag binnen hun bedrijf.
Voor geïnteresseerde mijn situatie in een notendop:
Door leugens, fraude en manipulatie van hun corrupte medewerkers die handelen namens een Oost-Europese dochter (non-EU) van een Europese Multinational heb ik veel schade geleden. Ik wil de schade (desnoods gerechtelijk) op hun verhalen, op een zo breed mogelijke manier. Strategisch en indien nodig meedogenloos!
Ik beschik over vrijwel alle informatie, en werk aan het ontbrekend, waardoor ik mogelijk een ijzersterke zaak heb. Ik slijp mijn zwaarden om deze gigant wat poten af te hakken.
Mijn gebrek is dat ik juridisch "clueless" ben daarom kom ik me eerst hier in het forum wat oriënteren. Ik vertrouw de rechtspraak en overheid in Oost-Europa niet, en heb daar redenen en bewijzen voor.
Vandaar mij focus is daarom op het machtige moederbedrijf, met hun hoofdkantoor de EU, dus een land met fatsoenlijke rechtspraak.
Het bedrijf staan onder andere genoteerd op de Euronext (o.a.. Brussel) en de New York Stock Exchange (USA). Een van de groot aandeelhouder is een Europese staat.
Dus mogelijk kan ik ze in de EU of/en USA ook aanpakken.
Alle gedachten, ideeën, inzichten, adviezen en braindumps zijn van harte welkom.