Onze lift is sinds oktober 20120 stuk.
De hele stuurinrichting moet vervangen worden en de cabine moet ook aangepast worden, daar deze niet meer conform is en afgekeurd is.
Na verschillende offertes werd deze toegewezen aan 1 liftconstructeur.
Deze kwamen voor de eerste keer kijken begin januari.
Wij wonen op het vierde verdiep.
Mijn samenwonende partner is al 4 jaar ziek, nierkanker, nu uitgezaaid naar longen en lever.
De arts zei ons deze week dat de behandeling word stil gelegd en dat het nog een kwestie is van enkele weken.
De syndicus heeft bekomen dat, als mijn partner (Patrick) naar het ziekenhuis moe, mannen van de firma de lift manueel bedienen om zo Patrick naar boven te trekken. Tot 2 weken geleden hebben we dit nooit gevraagd, hij kon het nog alleen. Toen is Patrick zijn gezondheid zodanig achteruit gegaan dat hij dat niet meer kan.
Nu kreeg ik een mail waarin staat dat de werken 4 weken (!) zullen duren en zullen starten op 31 mei. Ik schreef de syndicus dat wij geen 4 weken zonder lift kunnen daar ik vanaf nu regelmatig met Patrick naar het ziekenhuis moet om de longen te puncteren. Ik weet nu nog niet wanneer en hoeveel keer. Ik vroeg of er geen andere oplossing te bedenken was bv eerst de lift installeren en later de rest, of dat we tijdens de werken kunnen gebruikmaken van de lift,of een andere oplossing.
We kregen een mail terug dat de duurtijd niet ingekort kan worden, de lift ook niet voor een korte periode in werking kan gesteld worden op straffe van een proces-verbaal bij een eventuele controle (?) en dat:" ze niet steeds kunnen helpen de persoon te mobiliseren daar dit een zware belasting is voor de techniekers, dit een kostprijs is voor hen en dat de wachttijden hierdoor oplopen."
Ik wist niet dat dit een gratis diens was en heb syndicus ook gemeld dat ik wil betalen voor deze dienst.
Gisteren is er een technieker in geslaagd iets te doen aan de lift zodat deze toch weer werkt op de motor en zal het dus niet meer manueel moeten gebeuren, ze moeten wel nog komen om deze aan te zetten.
Vraag: kan ik eisen dat, in die 4 weken, op 1 of andere manier de lift beschikbaar is, indien nodig? Dat ze dus eerst die stuurinrichting repareren en werken aan de cabine uitstellen? Of iets anders? Ik ben ten einde raad. Het kan toch niet dat mijn man hier zal stikken door het vocht in de longen omdat het anders niet past voor de mannen van de lift?
Ik begrijp dat dit allemaal niet gemakkelijk is en dat zij zich moeten houden aan hun schema's maar dit is toch een uitzondering?
We komen al 1 maand niet meer buiten, behalve doktersbezoek omdat we geen lift hebben, een drankje op een terras is er niet bij want " we moeten anders weer de techniekers bellen om ons te helpen" , dus dat doen we niet.
Weet iemand raad?