Beste forumleden,
mijn huis werd recentelijk gerenoveerd. Ik heb een hoofdaannemer onder de arm genomen om de werken te coordineren. Gelukkig zijn er geen ongevallen gebeurd, voor de rest was het een ramp zoals te vaak.
Concreet zijn er kostenramingen opgesteld voor diverse posten (ruwbouw, dak, carport, etc) met detail daarvan. Voor ruwbouw is dat bvb "funderingsplaat carport", "vergroten raam x" e.d.. Er is geen formeel contract, er is geen formele offerte. Dom? Misschien.
Er zijn wel vorderingsstaten en facturen. Voor alle posten wordt vooropgestelde som van kostenraming aangehouden als ware het een offerte. Behalve voor de ruwbouw. Zonder goedkeuring mijnentwege wordt dat plots volledig in regie. Halverwege de werken wordt mij een factuur gepresenteerd welke in lijn lag met eerdere kostenraming. Die kostenraming staat ook nog op vordering annex factuur, maar lijkt vervangen door "werkuren in regie". Ik heb wat beperkte meerwerken laten uitvoeren, dus sowieso was een post "regie" normaal, al was niet de bedoeling om van gemaakte afspraken af te wijken.
Ondertussen zijn we al maanden aan het afronden. Vorige maand nog een factuur zonder verrassingen. Nu plots wordt het totaalbedrag verhoogd met 50.000 op die ene post "ruwbouw".
Wat zijn mijn rechten? Mijn inziens is het niet omdat er geen "offerte" of "contract" boven communicatie staat, dat dit willekeur is. Verder zijn er sporen dat ik grenzen stel aan mijn budget, kostenraming in vraag stel. Er is ook afgesproken Facturen zijn steeds correct betaald tot op vandaag. Een fractie daarvan is inderdaad te wijten aan meerwerken, dat betwist ik niet, maar dit is buiten proportie zonder enige berichtgeving,
Wat doe ik hiermee?
Dank bij voorbaat