bedankt voor de reactie. Ik heb ondertussen idd wat gelijkaardige topics teruggevonden op het forum, zou het mogelijk zijn om toch nog een beetje verduidelijking te krijgen bij het volgende :
bankverrichtingen : blijkt dat 10 jaar kan teruggegaan worden. Hoe "bewijst" men echter aan de bank dat men erfgenaam is ?
boedelbeschrijving : "notaris maakt lijst van al wat er is en geweest is".
We zijn vrij gerust in al wat er is, en dat al wat er is zal blijven, maar hoever kan men dan teruggaan om te weten te komen wat er geweest is?
Is dit idd. slechts 3 jaar ?
bij registratie langsgaan : wordt hier bedoeld federale overheidsdienst financiën AKRED ? Kan men hier als erfgenaam info krijgen over welke eigendommen erflater heeft op moment van overlijden, of ook welke reeds eerder overgedragen zijn ? Aan welke formaliteiten te volden ?
Kan men op vraag van één van de erfgenamen de anderen verplichten om de erfenis via een notaris af te handelen, of tot boedelbeschrijving over te gaan ?
In ons voorbeeld willen nonkels en tantes de notaris erbuiten laten en zelf een verdeling doen en voor de aangifte SSR zorgen. Is dan idd enkel naar vrederechter stappen de uitweg ?
Neem dat men dan kan aantonen dat er schenkingen geweest zijn - al dan niet langer dan 3 jaar geleden, waabij al dan niet vermeld is dat deze binnen of buiten de erfenis vallen. In hoeverre speelt dit dan mee in de verdeling ?
hartelijk dank
1. Met de bankverrichtingen kan je tot 10 jaar teruggaan. Of de rechtbank zo ver wil teruggaan, kan ik je binnenkort vertellen. Om bankgegevens op te vragen moet je beschikken over een "Akte van Bekendheid" of een "Erfrechtverklaring". Deze kan je tegen een 30-tal € bekomen bij je notaris of via het vredegerecht. Je kan beter vragen naar een "Akte van Bekendheid" omdat deze je meer mogelijkheden biedt dan een erfrechtverklaring.
Bij de registratie langsgaan: hiermee wordt bedoeld dat je de vragen stelt aan het registratiekantoor, waar je de aangifte van successierechten moet binnen dragen. Zij kunnen je informeren of er een notarieel testament bestond of een ander officieel testament. Soms kunnen deze heren je meer vertellen, o.a. over de vastgoedeigendommen en schenkingen onder levenden i.v.m. het vastgoed, enz.
Niemand kan je weerhouden de zaak in handen te geven van een notaris. Bij voorkeur handel je beter met 2 notarissen (jouw notaris en die van de tegenpartij).
Om tot een boedelbeschrijving over te kunnen gaan met eventuele eedaflegging ... Deze vraag hebben we ook gesteld aan onze notaris. Deze antwoordde hierop dat hij dit niet kon doen omdat er geen proces-verbaal werd opgesteld of geen vonnis was. Er is wel een weg om de tegenpartij daartoe te dwingen, maar tot op heden ben ik er zelf niet in geslaagd. Vermoedelijk moet je naar de vrederechter gaan en je verzoek neerleggen. Dit houdt voor de rest ook in dat er dan huizoekingen worden gedaan.
Misschien zijn er forumleden, die beter bekend zijn met deze procedure.
Of de schenkingen die meer dan 3 jaar voor het overlijden meetellen, hierover hebben we op het forum meermaals gediscussieerd. Tijdens het leven mag je met het geld doen wat je wil. In de nabije toekomst zal ik het antwoord hierop kennen. We moeten zelf de inkorting vragen en zijn momenteel bezig met het opvragen van een medisch dossier van de erflater, alsook zitten we nog in onderhandelingsfase met de ombudsdienst van Assuralia.
Ik wens je veel sterkte en geduld bij de afhandeling van deze nalatenschap en wil je nog één boodschap meegeven:
"Laat je niet belazeren!" door de andere erfgenamen.