huwelijksringen: foutieve gravure

Serge1
Topic Starter

huwelijksringen: foutieve gravure

#1 , 17 nov 2009 19:53

Afgelopen zaterdag zijn we onze ringen gaan halen bij een juwelier die niet bij ons in de buurt is. Ze zagen er perfect uit. Tot we thuis kwamen... Toen ontdekten we dat de naam van mijn aanstaande in onze beide ringen fout gegraveerd is. We hebben dit onmiddellijk gemeld aan de juwelier en deze stelt ons voor om:
* ofwel ze aangetekend terug te sturen (zien we absoluut niet zitten!) en dat zij dan de fout herstellen. (dit om ons weer een rit naar ginder te besparen)
* ofwel dat we naar een juwelier in de buurt gaan om de gravure te laten herdoen en dat zij de kosten zullen terugbetalen.
In beide gavallen moet dus de gravure er terug uit (hierdoor zullen volgens kenners en ook volgens onze logica de ringen een fractie van een mm groter worden... en ze zitten al ruim! Ook emotioneel zullen ze dan een andere waarde krijgen voor ons, omdat er dan al aan geprutst is.
Wij hebben voorgesteld (ook omdat er nog voldoende tijd voor is), om de ringen terug opnieuw te laten maken (zijn ze terug gloednieuw, betere symbolische start voor ons huwelijk) en dat we als ze klaar zijn de "foute" ringen ruilen tegen de goede ringen in hun winkel.
Dit ziet de juwelier echter niet zitten.

Wat kunnen we best doen?

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
dieke

#2 , 19 nov 2009 18:08

Heeft u bij de bespreking van het ontwerp van die ringen, uw beider namen duidelijk op papier gezet voor de juwelier? Misschien is dat wettelijk niet van tel, ik ken de materie hieromtrent niet, maar menselijk vind ik het alvast wel van tel.

Hoewel ik uw manier van redeneren kan begrijpen, kan ik die van de juwelier ook begrijpen, tenzij er op voorhand zeer goed werd gecommuniceerd over de juiste schrijfwijze. Sowieso vind ik de eis om eerst nieuwe exemplaren te mogen ontvangen alvorens de oude terug in te leveren, een stap te ver.

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#3 , 19 nov 2009 18:53

Reclame

digits

#4 , 19 nov 2009 20:38

Je link werkt niet, dus kan niet weten waar je precies naar verwijst. Ik dacht echter dat de gewone garantiewetgeving hier niet van toepassing is omdat het hier toch gaat over maatwerk ? Daar zijn toch andere regels op van toepassing ?

Franciscus
Juridisch actief: Nee

#5 , 20 nov 2009 17:35

probeer zo eens
http://economie.fgov.be/nl/
links in tabel : garantie

3399AAaa

#6 , 20 nov 2009 20:14

over krak hetzelfde is ooit al eens een vonnis/arrest geveld, maar ik kan het niet terugvinden. als ik me goed herinner ging het "over een gebrek in de zaak". De uitspraak ervan weet ik ook niet meer. Misschien iemand die het wel nog weet?

u kan die ringen toch terugsturen met een rode ontvangstkaart?

Terug naar “Andere”