Enkele weken geleden hebben we een aannemer laten komen om lekkage van dak te verhelpen. De oorspronkelijke aannemer is gestopt/failliet en daarom niet gecontacteerd. Het gaat om dak met relatief lage hellingsgraad. De aannemer liet blijken dat met een relatief simpele aanpassing het lek kon worden opgelost. Na meerdere (minimale) aanpassingen aan dakrand blijkt het lek nog steeds aanwezig.
Er werd een voorschot betaald van 30%. Aannemer wilt nu natuurlijk zo snel mogelijk volledige factuur betaald zien. Ik ben deels tegemoet gekomen uit goodwill om zijn werkuren en materiaal (ruim) te bekostigen door in totaal 60% reeds te betalen.
Aannemer dreigt nu met advocaat omdat factuur niet volledig betaald is en dat hij het lek nooit kon oplossen met deze hellingsgraad. Wie is in zijn recht?
Mijn mening is dat de aannemer op voorhand wist dat de hellingsgraad onvoldoende was, ik heb hem dit zelfs duidelijk gezegd toen ik via mail contact opnam. Indien lekkage niet kon worden opgelost kon hij dit op voorhand laten weten, aangezien hij nu beweert dat dit nooit kan. Hij heeft dit voor de werken nooit aangegeven. Mijn vraag was om het lek op te lossen, er is hier dus sprake van een zekere resultaatverbintenis die niet voldaan is.
Het gaat uiteindelijk over enkele honderden euro's. Ik verwacht niet dat er een zaak van komt, maar ik zou toch graag (juridisch) recht in mijn schoenen staan.