Conflict met aannemer over plaatsen omheining en poorten

David.je
Topic Starter
Berichten: 36

Conflict met aannemer over plaatsen omheining en poorten

#1 , 25 apr 2021 21:24

Op 14 april ll. hebben wij een draadomheining laten plaatsen, inclusief 3 draadpoortjes en een sierpoort in staal en padoek (hout). Reeds tijdens de werken moesten we de werkmannen voortdurend wijzen op zaken die ze fout aan het uitvoeren waren. Zo plaatsten ze de draadpoortjes niet op de juiste hoogte en hebben we nog net kunnen voorkomen dat een hoekpaal in het midden van het tuinpad terechtkwam. Ook bij het plaatsen van de sierpoort liep het helemaal mis. Wij hadden gevraagd om deze in het verlengde te plaatsen van een reeds bestaande (elektrische) schuifpoort. Na de plaatsing bleek dat ze dit niet gedaan hebben. De sierpoort staat meer dan 5 cm verder naar de straat dan de schuifpoort. De hoekpaal van de draad, die dwars aansluit op beide poorten, werd in de goot van de schuifpoort geplaatst, waardoor deze niet meer volledig open kan. Van de sierpoort zelf is het gat voor de poortpin te ver naar achteren geboord, waardoor de 2 deuren niet recht op elkaar aansluiten als ze dicht is. Het hout in de sierpoort is zo krap bemeten dat de eerste dag al kieren van meer dan 1 cm zichtbaar waren.

Gisterenochtend is iemand van het bedrijf de draadpoortjes (die we tot nu toe niet gebruikt hadden) komen afstellen. 's Middags, bij eerste gebruik, stellen we vast dat één van de poortjes niet volledig open kan omdat de heren geen rekening gehouden hebben met de hoogte van het tuinpad en de poort zichzelf vast schuurt op de klinkers.

De factuur zat op 16 april al in de bus, meer dan een week voor de werken afgerond waren. Wij hebben de zaakvoerster onmiddellijk een e-mail gestuurd met een opsomming van alle gebreken. We nodigden haar bij ons uit om de werken te komen inspecteren en samen met ons te zoeken naar oplossingen, maar schreven ook dat we de betaling nog niet direct zouden uitvoeren in afwachting van een constructief voorstel om de genoemde gebreken op te lossen. Op die uitnodiging ging ze niet in en ze antwoordde dat we niet moesten denken dat enkele klachten een reden zijn om niet te betalen.

We hebben de zaakvoerster nu opnieuw een e-mail gestuurd, evenals een aangetekend schrijven met al onze klachten en een nieuwe uitnodiging om eens tot bij ons te komen in de hoop samen tot een oplossing te komen. Ons aanvoelen is echter dat zij hier wederom niet op wil ingaan.

Onze vraag is of wij wel of niet moeten betalen? Welk dwangmiddel hebben wij nog als we wel betalen? Er staat geen vervaldatum op de factuur. Is dat dan een termijn van 30 dagen?

Alvast bedankt voor jullie antwoorden.

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Franciscus
Berichten: 39080
Juridisch actief: Nee

#2 , 26 apr 2021 10:06

Wat staat er in hun algemene voorwaarden?
Betaal het niet betwiste gedeelte dus de correct geplaatste delen / materiaal.
Vermeld duidelijk wat er mis is en welke termijn u geeft om het terug in orde te brengen.
Tevens zijn ze (uiteraard) aansprakelijk voor de mogelijk aangerichte schade aan de rest van uw omheining.

David.je
Topic Starter
Berichten: 36

#3 , 26 apr 2021 12:11

Dag Franciskus,

Bedankt voor je bericht.

De algemene voorwaarden, vermeld op de offerte verschillen van die vermeld op de factuur.
Op de offerte staat dat 50% van het bedrag moet betaald worden bij aanvang van de werken en 50% bij oplevering. Dit alles in contanten (wat volgens mij wettelijk niet meer kan bij zo'n hoge bedragen).

Op de factuur staat dat klachten de klant niet ontlasten van zijn verplichting te betalen doch houden enkel in dat de schuldenaar moet geacht worden de bedragen der factuur te betalen. Dit op straffe van verhoging van het bedrag met 10% met een minimum van €300 en een verwijlintrest van 10%.

In de realiteit is het nog anders verlopen en hebben wij een voorschot betaald van 20% en de rest zouden we betalen bij oplevering.

Op de factuur heeft de aannemer geen onderscheid gemaakt in de afzonderlijke onderdelen van het werk. Er staat slechts 1 bedrag op voor de totaliteit van de werken. We kunnen dus de betwiste delen niet onderscheiden van de rest.

Over het geheel van de werken is er heel veel fout gelopen. We hebben voortdurend contact opgenomen met de zaakvoerster, maar elke keer komt er een (ongeloofwaardige) uitleg waarom zij niet verantwoordelijk zijn. Een procedure op de rechtbank willen we het liefst vermijden. Daarom vragen we enkel voor de zwaarste gebreken een oplossing. We hebben haar al 2 keer bij ons uitgenodigd om te komen kijken en met ons te kijken wat er mogelijk is, maar ze weigert.

Reclame

jef007
Berichten: 1729

#4 , 26 apr 2021 12:22

op fiscaal vlak heeft de zaakvoerster de verplichting om een factuur gedetailleerd op te stellen of op het factuur te verwijzen naar een bijlage met de details ( werkuren, materialen....)

mava105
Berichten: 22580
Juridisch actief: Nee
Locatie: Regio Leuven

#5 , 26 apr 2021 12:28

Op welke wijze werden de afspraken over die plaatsing gemaakt? Was er een duidelijk plan voor de plaatsing en / een lastenboek? Of werd dit alles mondelings geregeld?

David.je
Topic Starter
Berichten: 36

#6 , 26 apr 2021 13:27

Beste Jef,
De factuur heeft geen bijlage. Er is dus geen detail beschikbaar.

Beste Mava,
Wij hebben de aannemer een gedetailleerd plan bezorgd met daarop duidelijk wat waar moest komen. Oorspronkelijk vond de aannemer dit wel voldoende, maar ik stond erop dat ze de situatie ter plaatse kwam beoordelen en opmeten. Ze is dat uiteindelijk met lange tanden komen doen en op die dag zijn er ook nog enkele mondelinge afspraken gemaakt. Zo werd de hoogte van de draad, op haar advies, aangepast van 180 naar 150 cm en kwamen we overeen dat poortjes en draad op dezelfde hoogte zouden komen.
Een lastenboek was er niet (het gaat ook maar over een omheining).

Terug naar “Aanneming”