Pas terug uit een vakantie stel ik vast dat er iets eigenaardig gebeurt is tijdens mijn afwezigheid. Ik ben eigenaar van een appartement in een relatief groot complex.
De context doet niet ter zake, behalve dat een rechtszaak lopende is over de geplande gemengde werken aan mijn terras. Een gerechtelijk expert werd aangeduid door de Vrederechter. Hij begint zijn werk einde augustus 2006.
Ik betwist onder andere de technische competentie van de aannemer, mij baserende op identieke renovatiewerken uitgevoerd bij mijn bovenbuur in 2003.
De syndicus en de aannemer hebben geweigerd deze schade te komen bekijken in 2003. De AV 2004 werd vernietigd door de Vrederechter.
De aannemer is pas sinds enkele dagen op de hoogte van de komende expertise, maar is geen partij (enkel de VME en de vier betrokken mede-eigenaars).
De aannemer weet dat ik weiger dat hij de terrassen betreedt, vooraleer ik mijn toelating voor de gemengde werken heb gegeven (toepassing arrest Hof van Cassatie 01.04.2004).
De syndicus weigert mij het lastenboek, offertes, .. ter inzage voor te leggen.
Een personeelslid van de aannemer heeft tijdens mijn afwezigheid een ladder geplaatst tegen het terras van mijn bovenbuur (2de verdiep). Hij is erop geklommen en heeft onder andere het plafond van mijn terras bestudeerd gedurende een tiental minuten. Hij heeft mijn terras niet betreden, maar wel het plafond aangeraakt.
Kan men in dat geval spreken van huisvredebreuk? Met andere woorden is het noodzakelijk dat men de aanhorigheid (= terras) betreedt vooraleer er sprake is van huisvredebreuk?
Kan men spreken van schending van de privacy, als men weet dat op dat ogenblik niemand aanwezig was in het appartement?