En de rechter reed door het rood licht...

roderidder
Topic Starter
Contacteer: Website

En de rechter reed door het rood licht...

#1 , 12 nov 2009 12:20

Stel.

De politieagent ziet

a) de rechter door het rode licht rijden.
b) een burger door het rode licht rijden

Is de politieagent verplicht om voor beide een procesverbaal van op te stellen?

RR

Vandebos

#2 , 12 nov 2009 12:51

Yup...

*voelt een verhaaltje aankomen*

roderidder
Topic Starter

#3 , 12 nov 2009 14:07

Een korpschef van de locale politie beweerde net dat hij geen PV mag opmaken als een magistraat door het rood licht rijd.

Zelf erger ik me dat dat politie zich te slaafs t.a.v. de procureur opsteld inzake zonale veiligheidsplannen.

De procureur is helemaal niet genderneutraal in het nemen van maatregelen inzake intra-familiaal geweld, wat op zijn beurt weer geweld oproept.

Zelf ben in recent naar twee burgemeesters mijn beklag gaan doen over onze procureur. Mijn verzoek aan de burgemeesters is dat deze een brief opstelt waarin eigenlijk aangestuurd wordt op ontslag van de pdk.

RR

Reclame

roderidder
Topic Starter

#4 , 12 nov 2009 14:14

Yup...
voor alle zekerheid... is dat een ja?

>> art. 29 SV;
AFDELING II. - WIJZE WAAROP DE PROCUREURS DES KONINGS HANDELEN IN DE UITOEFENING VAN HUN AMBT.

(RR)
Art. 29. Iedere gestelde overheid, ieder openbaar officier of ambtenaar die in de uitoefening van zijn ambt kennis krijgt van een misdaad of van een wanbedrijf, is verplicht daarvan dadelijk bericht te geven aan de procureur des Konings bij de rechtbank binnen wier rechtsgebied die misdaad of dat wanbedrijf is gepleegd of de verdachte zou kunnen worden gevonden, en aan die magistraat alldesbetreffende inlichtingen, processen-verbaal en akten te doen toekomen.

versus

(de korpschef)
voorrang van rechtsmacht

RR

roderidder
Topic Starter

#5 , 12 nov 2009 15:07

Zojuist nog wat inlichtingen ingewonnen bij comitép en terug gebeld met de korpschef.

Hij zou de boodschap begrepen hebben.
Zo, nu terug naar die burgemeesters

RR

roderidder
Topic Starter

#6 , 13 nov 2009 09:13

tja... en of ze door het rood rijden, of de wet niet volgen

http://www.juridischforum.be/forum/view ... 6649#66649

RR

roderidder
Topic Starter

#7 , 20 nov 2009 11:26

Gisterenavond naar de zitdag van 1 van de Burgemeesters getrokken.

Het was een lang gesprek. Ik schaamde mij toen ik terug buitenkwam. 10 a 15 mensen zaten te wachten op ook een gesprek met de Burgemeester.

Initieel ben ik gaan vragen of de Burgemeester(s) een schrijven willen opstellen voor het ontslag van onze procureur des Konings.

In dit lange gesprek kwam veel ter sprake, o.a. ook een gesprek pdk-Burgemeester dat gevoerd werd in het kader van evaluatie zonale veiligheidsplannen.

Als ik even alles wegfilter en mij focus op wat initieel gevraagd werd
De Burgemeester
"ik ben bereid een briefke te sturen naar de minister van justitie, maar wat zijn we ermee?"
1 van de 2 burgemeesters zegt op dit moment al toe bereid te zijn, maar legt in het tweede deel van zijn zin de bal terug in mijn kamp

RR

Terug naar “Praat café”