De ijzerhandelaar heeft de cheque terug “Geopend” of zoiets...maar de bank (kbc) zegt dat ik ze niet kan innen omdat ze vervallen zijn. Ze kunnen bij de ijzerhandelaar geen nieuwe cheque iitschrijven omdat dat van een vorig boekjaar is. Vervelende is dat het bij kbc zelf geind moet worden en mits ik zelf geen kbc rekening heb moet ik de cheque endosseren om dan iemand anders deze cheque te laten innen maar die persoon heeft dit niet kunnen doen omdat de bank zegt dat hij vervallen is. En bij de ijzerhandelaar zeggen ze dat ie nu geind kan worden. Zit dus ergens tussen het kastje en de muur nu
De inningsperiode is 8 dagen = is de periode waarin de uitschrijver dekking op zijn rekening moet houden. Daarna 6 maanden voor vervallen van de cheque.
Bank heeft gelijk.
Maar de ijzerhandelaar heeft ongelijk. Cheque is niet geïnd dus ook niet van zijn bankrekening.
Ijzerhandelaar kan gerust terug een cheque uitschrijven, al is de levering van 2019. Maar u moet hem dan gelijkertijd de oude cheques terug bezorgen ( in handje wisselen ). Betaling van een factuur of levering is niet gebonden aan een boekjaar.
Dus ijzerhandelaar kan u absoluut helpen.