Ben het niet eens met die visie dat de boekhouder niet in de fout is gegaan. Hij gaat in de fout : BOEKHOUDER MOET KASSALDO OPVRAGEN EN DAT VERGELIJKEN MET HET RESULTAAT IN ZIJN EFFICIËNTE BOEKHOUDING en niet andersom. Als men zegt het moet zoveel zijn, en de verantwoordelijke van de kas bevestigd dat het correct is, moet men niet klagen. Dat is geen correcte werkwijze. Dat geeft aanleiding ( zoals nu voor fouten ), en dit is volgens TS al jaren aan de gang. Is zoals in de keukens, geen controle dan mag men dit verwachten, geeft een vrijgeleide.Ik begrijp uit bovenstaande info van de TS dat de boekhouder het kasboek verwerkt, en ga ervan uit dat de boekhouder ook het kassaldo van dit kasboek volgt en zo opneemt in de jaarrekening. Indien het kasboek correct is ingevuld zijn er dus geen kasverschillen en kloppen de verrichtingen in het kasboek. Vervolgens verefierd hij bij de verantwoordelijke of dit saldo van het kasboek (wat hij dus over neemt in de boekhouding) klopt met de fysieke telling van de kas en hij krijgt hiervan bevestiging. M.i. worden er hier door de boekhouder geen fouten gemaakt, hij gaat verder op de officiele stukken(kasboek) die hij krijgt en verefieert vervolgens deze info nog eens met het fysieke saldo bij de verantwoordelijke.De boekhouder vroeg ieder jaar of kassaldo klopte en dit werd bevestigd door de kassabeheerder.
Indien het kasboek correct is opgemaakt en verwerkt is door de boekhouder maar de fysieke kas (eindsaldo) stemt niet overeen met het eindsaldo wat er in het kasboek is opgenomen is dit m.i. de fout van de veranwoordelijke van deze kassa/kasboek bij de VZW en niet van de boekhouder.Dat denk ik ook, maar als je de verantwoordelijke hierop aanspreekt krijg je als antwoord 'ik weet niet hoe dit komt'. Dan sta je weer even ver in de discussie. Het geld moet toch ergens naar toe gegaan zijn? Maar er zijn geen documenten van uitgaven terug te vinden die het verschil verklaren.
Heb dit zelf meermaals meegemaakt in het verleden, bij mij ging die vlieger niet op; maar ik deed mijn job correct en met inzicht ( = niet gelijk aan gemakzucht en het zal zo maar zijn ).[ /b] Misbruik en fouten zitten bij de kasverantwoordelijke, nalatigheid bij de boekhouder en de vaste leden.
Zo kan de boekhouder ook met de bank gaan werken ???
Dit is de mening van een ervaringsdeskundige in deze materies en een misschien een boekhouder ( naïef ) die punctualiteit en correctheid, en stielfierheid nastreeft.
ACCURAAT WERKEN IS IN DEZE TIJDEN EEN RARITEIT.