Een eerste belangrijke vraag is of u ambtshalve werd ingeschreven op een Belgisch adres.
Wet14.07.1994, art. 136§1 vermeldt:
Art. 136.
10/01/2000 § 1. Onverminderd de toepassing van de internationale rechtsorde, worden de in deze gecoördineerde wet bedoelde prestaties geweigerd als de rechthebbende zich niet werkelijk op Belgisch grondgebied bevindt of als de geneeskundige verstrekkingen buiten het Belgisch grondgebied zijn verstrekt.
10/01/2000 Ze kunnen evenwel worden toegekend:
10/01/2000 a) onder de door de Koning bepaalde voorwaarden;
10/01/2000 b) onder de voorwaarden die zijn vastgesteld in de akkoorden, gesloten tussen het Verzekeringscomité en het Beheerscomité van de uitkeringen en de buitenlandse bevoegde instellingen met het oog op de bevordering van het vrij verkeer van de verzekerden in de grensgebieden door de vaststelling van samenwervingsregels.
10/09/2000 c) onder de voorwaarden die zijn vastgesteld in bijzondere akkoorden, waarvan de inhoud past in het algemeen kader van de regels vastgelegd door de internationale verdragen, gesloten tussen de in artikel 2 i), n), bedoelde personen, Belgen en buitenlanders, om te komen tot een vereenvoudigde toegang tot de verstrekkingen over de grenzen, en die zijn goedgekeurd door het Verzekeringscomité en/of het Beheerscomité van de uitkeringen.
10/01/2010 De Koning legt de regels vast waarop de bedragen, die met toepassing van de internationale rechtsorde ten laste vallen van de verzekering, en die betrekking hebben op het in artikel 95 van de wet betreffende de ziekenhuizen en andere verzorgingsinrichtingen, gecoördineerd op 10 juli 2008 bedoeld budget van financiële middelen voor de ziekenhuizen, worden vastgelegd, aangerekend, teruggevorderd en geboekt.
Concreet betekent dit dat uw mutualiteit zich moet baseren op feitelijke gegevens. Indien uw mutualiteit derhalve niet beschikt over gegevens van uw gezinstoestand kunnen zij uit voorzorg uw uitkering tot samenwonende herleiden.
Indien u dus verder wenst uitbetaald te worden moet u dringend een officieel adres en teken van leven geven aan uw ziekenfonds én een officieel attest waaruit uw gezinstoestand blijkt.
Als uw ziekenfonds niet over uw verblijfsgegevens beschikt of kan beschikken, moeten zij uw uitkering opschorten.
Deze inlichtingen zijn louter informatief en onder alle voorbehoud.
Er kunnen geen rechten aan verbonden worden.
Ik ontving van de mutualiteit volgend bericht aangaande beperking van mijn uitkering:
"Indien de werkloze gerechtigde van ambtswege is afgevoerd terwijl hij zich in het aligneringstijdvak bevindt (de eerste 6 maanden van een risico tijdens werkloosheid) dient men vanaf de datum dat betrokkene ambtshalve werd geschrapt de arbeidsongeschiktheidsuitkering te aligneren, of beperken tot, het bedrag van de werkloosheidsuitkering waarop de betrokkenen recht zou hebben gehad als samenwonende."
Ik stuurde hen onderstaande mail (graag uw bedenkingen aub) :
"Voor zover ik kan zien staat er duidelijk dat ènkel wanneer ik ambtelijk geschrapt wordt tijdens de eerste 6 maanden van het aligneringstijdvak (de eerste 6 maanden van arbeidsongeschiktheid als werkloze en in mijn geval van februari 1997 tot augustus 1997) men dan mijn arbeidsongeschiktheidsuitkering kan beperken tot het bedrag wat ik zou trekken als samenwonende.
Ik trok een arbeidsongeschiktheidsuitkering als werkloze van februari 1997 tot februari 1998, vanaf februari1998 (mijn arbeidsongeschiktheid als werkloze werd toen invaliditeit) tot op heden en verder trek ik een invaliditeitsuitkering waarop deze beperking niet van toepassing is.
Ik kan dus, in zoverre van de informatie waarover u beschikt (1) en ik aan de wettelijke voorwaarden voldoe, aanspraak blijven maken op mijn invaliditeitsuitkering als alleenstaande en doet de ambtelijke schrapping hier geen afbreuk aan.
(1): - ik heb mij persoonlijk aangemeld bij u ten kantoren om aan te tonen dat ik in België verblijf (voor de uitbetaling van de maand april was dit op maandag 12 april).
- ik woon, ondanks mijn ambtelijke schrapping, nog steeds als alleenstaande in een woning waar ik mijn domicilie niet kan zetten en beschik ik niet over voldoende bestaansmiddelen om een officiële woning te huren.
Dit zal nog officieel bevestigd worden in een verklaring van het OCMW waar ik een aanvraag indiende voor een referentie adres.
Graag uw bedenkingen en advies hieromtrent en mvg,
X
Naam verwijderd - JurecaBE- moderator