Onderwerp samengevoegd - JurecaBE - moderator
Ik werd aangenomen als interim (met projectcontract) voor filmopnames. Een deel van mijn job hield in: Bepaalde auto's verzetten als die in de weg stonden.
Zo werd voor een bepaalde auto de sleutel achtergelaten op de vooruit (van een prive persoon die er ook werkt).
Deze moest ik verplaatsen, zodat ik een andere wagen er achter ook kon verplaatsen.
Wagen was aan automatic met een digitale handrem, die niet goed was geintialiseerd. Toen ik uit stapte is de auto vanzelf lichtjes tegen een verhoog gereden.
Blikschade aan de motorcap.
Wie is hier aansprakelijk?
Productie zegt interimkantoor. Interimkantoor heeft dit aan hun burgerlijke aansprakelijkheid gevraagd, maar die zeggen dat ze hier niet voor tussenkomen, omdat het met een wagen en "bestuurder" te maken heeft.
dus die zeggen: autoverzekering van de auto.
Autoverzekering zegt: geen ongeval, dus geen verzekering.
Dus komt erop neer: volledige bedrag zelf betalen.
Klopt dit?
Zoja, was ik dan gedurende mijn hele job heel veel risicos aan het nemen? Bv. Als een lamp of tent kapot ging perongeluk, dan is dat ook niet voor de rekening van de werknemer. Die doet zijn job en ongelukken gebeuren. Ik moest dagelijks wel met 5 tal verschillende wagens rijden en verplaatsen. Bracht ik mijzelf dus volledig in risico telkens dat ik mijn job uitvoerde?
Is schade bij auto's dan een van de weinige uitzonderingen waar een werkgever sowieso zelf moet betalen? Dus jobs aannemen waar dit bij nodig is niet accepteren of weigeren om anderemans wagens te verplaatsen?
Het gaat om een aanzienlijk bedrag, dus dat is al sowieso jammer, zeker omdat dit juist buiten alle verzekeringen valt?
Alvast bedankt voor de antwoorden.