Gemeenschapshuis?

Sue
Topic Starter

Gemeenschapshuis?

#1 , 20 jul 2006 16:52

Mijn zoon van 31 is alleenstaande. Hij wil nu verhuizen en een andere woning huren.

Daar de huurprijzen tegenwoordig niet te betalen zijn voor een alleenstaande wil hij dit huis bewonen met een vriend(werkmakker) van hem!!Die heeft net een gebroken relatie achter de rug dus dat zou voor hen de kosten dekken. Ze hebben "absoluut" verder niks met mekaar te maken!

Het huis is groot genoeg om in te delen maar zou dus wel gemeenschappelijk keuken en badkamer hebben!!

Hoe kan hij dit oplossen om later in orde te zijn met de R.V.A als een van hen zonder werk zou vallen??

Welk contract moet hij met de verhuurder opstellen?? Hij als hoofdhuurder met toestemming onderverhuur??? En dan met kameraad onderling contract maken met beschrijving gemeenschappelijk en apart gedeelte???

Wat mag wel samen, wat niet??? Hoe kunnen ze zich veilig stellen voor alles??

Hoe aangifte gemeente?? Onderverdelen in bus 1 en 2??? Anders worden ze in het rijksregister ingeschreven als op een adres wonende denk ik!

Wie kan ons zo snel mogelijk helpen???

Met h??l veel dank!!

Zij zijn dus

Jureca
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Jureca begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
Wesley

#2 , 05 okt 2006 17:15

Ik vermoed dat u het te moeilijk maakt.

Gewoon gezamenlijk een huur (woninghuurwet) afsluiten. Dan beide de rechten en plichten van hoofdhuurder (concreet, opzeg moet aan beide betekend worden).

Onderhuur wordt niet altijd toegestaan. En inderdaad, op gemeente dan beide bekend opzelfde adres. Ik zie daar het probleem niet van in.

Naar de RVA toe: wat hebben zij te maken met de verblijfplaats?

Lex

#3 , 05 okt 2006 17:31

Naar de RVA toe: wat hebben zij te maken met de verblijfplaats?
Verschil in uitkeringen (alleenstaande/samenwonende)

Reclame

Wesley

#4 , 06 okt 2006 09:19

Ach zo...

nu, dat ga je ook niet verhelpen met onderhuur (beide staan op zelfde adres). Dan wordt het een puur financi?le berekening. Is het voordeel van samen te wonen groter dan het verlies van uitkering.

Vraag ne keer na bij de RVA, kan mij voorstellen dat zij een bepaalde definitie hanteren van samenwonen (bijdragen in de lasten van de samenwoning). En als je kunt aantonen dat dit niet zo is (gescheiden rekening enzo.

@Lex: thx.

Lex

#5 , 06 okt 2006 11:09

WES,

Art.110.?2.Onder alleenwonende werknemer wordt verstaan de werknemer die alleen woont met uitzondering van de werknemer bedoeld in ?1,3? tot 6?.(Werkloosheidsbesluit 25 november 1991.)

Het samenwonen omvat een FEITELIJKE situatie.Het feit dat een persoon op hetzelfde adres is ingeschreven in de bevolkingsregisters,is niet beslissend.(Cass.10 mei 1993,T.S.R. 1993,nr.4,258;J.T.T. 1994,89).

Terug naar “Huren”