Wasmachineperikelen na failissement

evgoeth
Topic Starter

Wasmachineperikelen na failissement

#1 , 22 okt 2009 10:57

Mijn ouders, beiden op leeftijd, kochten bijna 2 jaar geleden een wasmachine.
Ding was na enkele maanden al kapot, hersteld, paar weken later terug stuk, weer hersteld enzoverder.
Op aandringen van mij (omdat hetzelfde probleem zich telkens weer voordeed), had ik hen aangemaand om een nieuw toestel te vragen.
(Zolang de garantie liep moesten ze niets betalen maar één keer die voorbij zou zijn zou dat een lopende rekening worden).
Ze leveren een ander toestel, van dezelfde prijsklasse. (zegt de man die dat komt leveren)

We zijn nu 7 maanden verder en dit toestel is ook stuk (printplaat kapot).
De technieker (die een winkel heeft) komt langs om dit na te kijken en zegt dat hij niet meer kan repareren omdat de fabriek en de invoerder beiden 2 maanden geleden failliet zijn gegaan.
Plus het toestal dat ze nu hebben is bijlange niet van dezelfde prijsklasse als het eerste.

Dus met andere woorden hebben mijn ouders na 2 jaar een machine van meer dan 700 euro dat vervangen is door een minderwaardig toestel en nu niks meer waar is wegens stuk.

Wat gebeurt er in zo’n geval met de consument? En met de garantie?
Kunnen mijn ouders nu nog iets doen (behalve een nieuwe machine kopen?)

Graag uw advies . Bedankt.

Winston
Juridisch actief: Ja
Regio: België

Een juridische oplossing. Voor elk probleem, voor iedereen!

Benieuwd naar jouw juridische opties? Winston begeleidt jou aan de geschikte oplossing. Klik hier om jouw situatie te beschrijven en we nemen binnen de 24 uur met jou contact op voor persoonlijke begeleiding
artemis

#2 , 22 okt 2009 12:07

Ik kan mij vergissen maar ik dacht dat het altijd de fabrikant was die voor de garantie instaat en dat als een technieker van een winkel een herstelling uitvoert, deze die zal doorrekenen aan de fabrikant. Daarom hebben grote merken vaak een eigen herstellingsdienst.

Als dat klopt heb je inderdaad een probleem als een bepaalde fabrikant niet meer bestaat.
Ik hoop dat als ik me vergis, iemand mij hierop wijst.

evgoeth
Topic Starter

#3 , 22 okt 2009 12:16

Zo gebeurde het meestal ook.
De technieker van de winkel waar het toestel gekocht is deed (meestal) de herstelling.
Maar nadat hetzelfde probleem zich 3 keer had voorgedaan heeft hij de fabriek gebeld met de vraag naar hen om iemand te sturen.
Dat is dan 1 keer gebeurd en nadien is het toestel terug stuk gegaan en hebben ze weer de fabriek gebeld, zijn ze weer komen kijken en hebben ze nadien een ander toestel gekregen.

Reclame

culpa0706

#4 , 24 okt 2009 15:05

art 1649quater §4 bepaalt:
wanneer een gebrek zich manifesteert binnen de zes maanden vanaf de levering van het goed, dan zal tot bewijs van het tegendeel gelden dat dit gebrek bestond op het moment van de levering, tenzij dit vermoeden onverenigbaar is met de aard van het goed of met de aard van het gebrek aan overeenstemming, door onder andere rekening te houden met het feit of het goed nieuw dan wel tweedehands is.

Concreet: de bal ligt in uw kamp. U zal moeten bewijzen dat het gebrek wél reeds bestond op het moment van de levering (bijvoorbeeld deskundigenonderzoek).

Als u hierin slaagt, raad ik u aan om onmiddelijk de verkoper (dus de winkel) te dagvaarden. Geen brief, geen klacht, geen procedure in kort geding maar dagvaarden. Er zijn namelijk bepaalde termijnen die nageleefd moeten worden, dus ik raad u aan om zo snel mogelijk te handelen.
Als ik u was vorderde ik de vervanging van het toestel, maar nu wél in dezelfde prijsklasse als het eerste toestel + aanvullende schadevergoeding.

evgoeth
Topic Starter

#5 , 03 nov 2009 10:59

Bedankt voor de tip.

Hoe pak ik die dagvaarding dan best aan?
Want het probleem is, de persoon die ons dat toestel heeft verkocht die is niet verbonden aan het bedrijf dat failliet is.

En dat nieuwe toestel, van mindere waarde, is geleverd zonder zijn medeweten.
Dat heeft hij gezegd toen hij kwam kijken toen het stuk was.

Ondertussen hebben mijn ouders een nieuw toestel gekocht ...

culpa0706

#6 , 03 nov 2009 19:10

Voor die dagvaarding zou ik beroep doen op een advocaat. Uw ouders hebben sinds 1 januari 2004 recht op een gratis advocaat, als ze een inkomensgarantie voor ouderen hebben tenminste.

Het is zijn probleem dat hij niet meer naar de fabrikant kan
gaan als er een verborgen gebrek was. Je zal namelijk maar iets kunnen doen als je een bewijs hebt van verborgen gebrek door - wat ik eerder zei - bijvoorbeeld een deskundigenonderzoek.
Hij is immers de beroepsverkoper en daar zijn ze veel strenger voor. Hij had het zelf maar het verborgen gebrek moeten ontdekken.

Omdat uw ouders een nieuw toestel hebben gekocht, zou ik de ontbinding van de koop vragen, waarbij u de oorspronkelijke prijs van het toestel zal terugkrijgen.
Nemo censetur ignorare HdR

culpa0706

#7 , 03 nov 2009 19:14

Ohja, ik was vergeten te vermelden hoe dat nu zit met die gratis advocaat. Na wat opzoekwerk vond ik dat je voor een pro deo advocaat je jezelf moet aanbieden bij het Bureau voor Juridische Bijstand. Je vindt deze dienst van de Orde van Advocaten bij elke Rechtbank van Eerste Aanleg. Voor adressen kun je terecht op het telefoonnummer van de Orde: 02/227.54.70 of op www.advocaat.be.
Nemo censetur ignorare HdR

Terug naar “Consumenten Koop”