Ik ben iemand aan het leren rijden maar ben erachter gekomen dat hij aan de cannabis zit, soms 4 joints per dag.
Drugverslaafde
Rij-ongeschikt ...
Straffen etc in Art 37bis :
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... 1-t4hs5bis
Vooral voertuig toevertrouwen aan iemand die "duidelijke tekenen" van druggebruik vertoont is strafbaar
Die "duidelijke tekenen" worden nogal vlotjes opgemerkt door politie als ze controleren op drugs ...
Officieel met is dat checklijst
Praktijk: op zicht, gebruikelijke stereotypes
U wéét dat de bestuurder drugs gebruikt.
Dat gaat nooit in uw voordeel spelen.
Het moet "duidelijk" zijn - dat is een vage, subjectieve term hé, beïnvloedbaar door wat men wil of niet wil zien ...
Andere bepalingen zijn ingeval de begeleider zélf aan de dope zit
Da's niet het geval.
Maar wat zou de begeleider te wachten staan als de leerling tegengehouden wordt en positief test,
Speel ik dan eveneens mijn rijbewijs kwijt en krijg ik ook boetes? Zijn deze even hoog als de zijne (1600-16.000 euro voor eerste keer)?
Als de rechter oordeelt dat de tekenen van druggebruik duidelijk waren kan dat
Dat is de tarief-vork voor alle overtreders van Art 37bis
Verval van het recht tot sturen - "rijverbod" - is mogelijk voor alle inbreuken op Art 37 bis
https://wegcode.be/wetteksten/secties/w ... -t4hs6afd1
(zie Art 38 §1. 1° )
Word ik eveneens voor de rechter gedaagd omdat ik iemand onder invloed zou laten rijden?
Dat kan, zie boven
Ik vraag dit zodat ik aan hem kan voorleggen wat er zou gebeuren als we toch de baan opgaan, want hij verwijt mij dat ik z'n rijbewijs tegenhoudt en dat ik de oorzaak ben dat hij het nog niet gehaald heeft. We zijn al 3 maanden niet meer gaan rijden door z'n druggebruik.
Gewoon stellen dat dat ook zo blijft:
Drugs = niet gaan rijden
Hou sleutels ook buiten bereik.
Het dringt bij hem niet door dat dit niet mag en claimt dat ie na z'n laatste joint minstens 14 uren niet gaat rijden en hij beweert ook dat hij na 14 uren niet meer positief kan testen (ook al gebruikt ie 4 joints per dag) maar dit geloof ik van geen kanten.
Hoe vaker en hoe meer je gebruikt hoe langer het opspoorbaar blijft
Na 14 uur mag je gerust uitgaan van positieve speekseltest (zijn zeer gevoelig)
Da's al meteen 15 dagen rijverbod & voorlopig rijbewijs inleveren voor die tijd
Speeksel of bloedanalyse moet dan duidelijk maken of die waarden strafbaar zijn
Zo ja
dagvaarding
Tests op afbraak-moleculen en haren, bij medische rij-geschiktheids onderzoeken, dan spreken we over weken, maanden ... opspoorbaar