Mijn excuses dat ik mogelijk domme vragen stel maar ik ben (gelukkig) nog nooit in aanraking gekomen met het gerecht dus enkele vragen:"Dus kan (moet) vraagsteller, als naakte eigenaar van een onverdeeld deel, mee gedagvaard worden in deze procedure."
Zie mijn eerder antwoord in #12.
Zolang TS niet gedagvaard wordt in deze zaak moet hij niets doen.
Op dit ogenblik heeft hij enkel een dreigbrief van een advocaat ontvangen "Nu dreigt de advocaat...).
Geen dagvaarding, geen gerechtelijke brief,...
Ik heb het nagekeken in MyMinFin, en daar staat expliciet mijn vader als 1/1 vruchtgebruiker van het eigendom, ik, mijn tantes en mijn broer allen als naakte eigenaar.Nodeloos lange uitleg.
Ik vat samen:
1. Uw grootmoeder is overleden na uw moeder en toen zijn jullie (= de kinderen van uw moeder) samen met de zussen van uw moeder blote eigenaar geworden.
2. U schrijft dat uw vader de vruchtgebruiker is. In principe kan dat niet aangezien uw grootmoeder NA uw moeder is overleden. Wat inhoudt dat jullie allemaal direct volle eigenaars zouden zijn geworden.
Daarom vermoed ik dat het juiste verhaal enigszins anders is en dat:
1. Het huis gemeenschappelijke eigendom was van uw grootvader en grootmoeder + dat uw grootvader voor uw moeder is overleden.
2. Bij overlijden van uw grootvader hebben uw moeder en haar zussen de helft van het huis in naakte eigendom geërfd.
3. Uw grootmoeder behield de helft in volle eigendom en kreeg vruchtgebruik over de andere helft.
4. Bij het overlijden van uw moeder hebben jij en je broer haar erfenis verworpen. Daardoor is dat aandeel in de naakte eigendom naar uw grootmoeder en uw zussen gegaan.
5. Bij het overlijden van uw grootmoeder erfden jij, je broer en zussen, je tantes opnieuw. Uw vader verkreeg een gedeeltelijk vruchtgebruik (=op het deel van het huis dat uw moeder destijds erfde van haar vader).
Op dit ogenblik is het huis eigendom van uw tantes langs moederszijde, uw zussen, uw broer en jijzelf.
Derhalve lijkt het me niet vanzelfsprekend dat de slechte staat van de woning volledig kan toegeschreven worden aan uw vader aangezien hij als gedeeltelijke vruchtgebruiker slechts moet instaan voor een deel van het gewone onderhoud en totaal niet voor het grote onderhoud dat ten laste valt van de blote eigenaars.
Bijgevolg hebben eisers (uw tantes) zelf boter op het hoofd voor de slechte staat van die eigendom. Uw vader is slechts een kleine figurant in deze opera buffo.
De eis van de advocaat van de tantes stelt m.i. niet meer voor dan een slag in het water.
Sorry, misverstand: het gaat over een erfenis van zijn echtgenote, zonder de zusters, die zijn pas later erfgenaam geworden nadat ik en mijn broer hadden verworpenIk begrijp van geen kanten hoe uw vader als schoonzoon het volledige vruchtgebruik heeft verkregen over een erfenis van zijn echtgenote en haar zusters. Zij was reeds was voor-overleden voor de erflater-eigenaar (in dit geval haar moeder).
Er klopt iets niet.
Sorry,Ik begrijp van geen kanten hoe uw vader als schoonzoon het volledige vruchtgebruik heeft verkregen over een erfenis van zijn echtgenote en haar zusters. Zij was reeds was voor-overleden voor de erflater-eigenaar (in dit geval haar moeder).
Er klopt iets niet.
"elke tante 1/10de naakte eigenaar
ik en mijn broer elk voor 1/20ste naakte eigenaar"
Zijn er werkelijk 9 tantes?
Ze heeft het geërfd van haar vader, niet van haar moederHoe kan uw moeder dat huis ooit geërfd hebben van haar moeder, ze is voor haar moeder overleden.....
Wat mij verteld is geweest, is dat elk kind een huis heeft geërfd na het overlijden van de vader (dus zowel mijn moeder als de zussen hebben elk een huis geërfd)Hoe kan uw moeder dat huis ooit geërfd hebben van haar moeder, ze is voor haar moeder overleden.....
En waarom zou uw moeder dat huis alleen geërfd hebben als er ook zusters zijn.?
Het verhaal klopt niet. Er moet meer aan de hand zijn.
Idd, mijn excuses, de situatie is nogal complex en mijn uitleg onvoldoende.Dat zou de 1/1 vruchtgebruik perfect kunnen verklaren.
Daarom maakte ik in #15 reeds een aantal veronderstellingen in deze richting.
Nee, mijn vader heeft er nooit gewoondEerste vraag:
woont uw vader in die woning?
WANT:
Op de omzetting van het vruchtgebruik van de gezinswoning en de aanwezige huisraad kan de langstlevende echtgenoot altijd zijn veto instellen. Men zal dus nooit de omzetting van het vruchtgebruik op de gezinswoning kunnen afdwingen of opeisen indien de langstlevende daar niet mee instemt. Deze laatste zal nooit gedwongen kunnen worden om de gezinswoning te verlaten.